طلایه‌داران خط و ماجرای جعل امضای رضا عباسی در اثری از محمد قاسم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «طلایه داران هنر خوشنویسی ایران؛ آثاری از دوره ایلخانی تا اواخر عهد قاجار» به تازگی با پژوهش و گردآوری رضا یساولی ثانی توسط انتشارات یساولی در ۳۰۸ صفحه با کیفیت نفیس منتشر شده است.
طلایه‌داران خط و ماجرای جعل امضای رضا عباسی در اثری از محمد قاسم - خبرگزاری  مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
۴۰۱ اثر خوشنویسی و نقاشی ایرانی از مفاخر خوشنویس و نگارگر عهد ایلخانی تا اواخر قاجار همراه با مقدمه تحلیلی و سیر تحول مکاتب مختلف خوشنویسی و نگارگری ایران، محتوای کتاب را تشکیل می‌دهد. کتاب بخش‌های متنوعی دارد. در بخش کوفی و اقلام شش‌گانه آثاری از علاءالدین تبریزی، محمدابراهیم قمی، احمد نیریزی، محمدهاشم اصفهانی، وصال شیرازی و… ارائه شده‌اند.

در بخش تعلیق و نستعلیق آثار مهمی از میرعلی کاتب تبریزی، سلطان‌علی مشهدی و شاگردانش، میرعلی هروی، شاه محمود نیشابوری، خواجه اختیار منشی، محمدحسین کشمیری، میرعمادالحسنی و شاگردانش، ملک محمد قزوینی، میرزا فتحعلی شیرازی (حجاب)، اسدالله شیرازی، میرحسین خوشنویس‌باشی، میرزاغلامرضا اصفهانی، محمدرضا کلهر، محمدحسین سیفی قزوینی (عمادالکتاب) و… منتشر شده است.
ابلویی که امضای رضا عباسی را داشت اما اثر او نبود
یساولی ثانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به یک تابلوی مهم از گنجینه موزه خط و کتابت میرعماد اشاره کرد که امضای رضا عباسی را با خود دارد اما گویا برای این هنرمند برجسته مکتب اصفهان نیست. وی درباره این اثر گفت: همانطور که اشاره کردم بخشی از این کتاب به آثار نگارگری اختصاص پیدا کرده است. یک اثر مهم در این موزه وجود دارد که امضای رضا عباسی پای آن درج شده و این البته امتیازی برای موزه به شمار می‌رود. اما من با توجه به شناخت و حساسیتی که روی آثار رضا عباسی دارم پس از بررسی متوجه شدم که این کار اثر محمد قاسم چهره‌گشای تبریزی است و نه رضا عباسی. به عبارتی در دوره‌ای امضای رضا عباسی را پای این اثر جعل کرده‌اند.
وی با اشاره به این نکته که تاکنون در هیچ کتابی اشاره به این جعل امضا نشده است، ادامه داد: دلایلم برای این ادعا را در مقاله‌ای مفصل ارائه کرده‌ام. تکنیک این اثر بسیار شبیه به آثار محمد قاسم بود و با شیوه رضا عباسی نمی‌خواند. من روی جزییات این اثر بررسی علمی زیادی کردم و اصل کار را هم از مخزن بیرون کشیدم و آن را و با آثار متعددی از محمد قاسم و رضا عباسی مورد تطبیق قرار دادم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که قطعاً این کار اثر رضا عباسی نیست، اما متاسفانه نتوانستم تشخیص دهم که این جعل امضا در چه دوره زمانی و تاریخی صورت گرفته است.