دستان خالی هنرمندان تئاتر آذربایجان‌غربی؛ طلب کمک از دولت کارساز نیست

گروه استان ها – شیوع کرونا نشان داد که هنر تئاتر در ارومیه هیچ زیرساخت‌ حمایتی ندارد و مسئولان باید در این بخش بازنگری داشته باشند.

دستان خالی هنرمندان تئاتر آذربایجان‌غربی؛ طلب کمک از دولت کارساز نیست

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  ارومیه ، پایتخت فرهنگ و هنر گویی تنها به اسم و علی‌الظاهر به این نام مزین شده که بازوان فرهنگی آن بدون حمایت دولتمردان، قدرتی برای خودنمایی ندارد، فرهنگی که بال دیگر اقتصاد است و در برنامه‌ریزی‌های کلان نادیده گرفته می‌شود.

هنرمندان و اهالی تئاتر همچنان مورد بی مهری واقع شده‌اند و مُشت مشکلات آنها با بحران کرونا نمایان‌تر شده است و در این راستا، گره کور مشکلات هنر تئاتر به اذعان هنرمندان باید با دو دست هنرمندان و مسئولان باز شود و البته کفه ترازوی مسئولان سنگین‌تر است.

وضعیت تئاتر با گذشت دو سال از شیوع ویروس کرونا همچنان نامشخص است و هنرمندان تئاتر ارومیه روزهای سختی را سپری می کنند و تعطیلی فعالیت های هنری و خالی شدن سالن های نمایش از تماشاگران شاید تلخ ترین صحنه هایی بود که هنرمندان طی دو سال شیوع کرونا که گذشت شاهد آن بودند.

شاید بیش از همه به فعالان عرصه‌های مختلف هنر به ویژه تئاتر و سینما آسیب وارد کرد و حتی تعیین دستورالعمل‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت 50 درصدی سالن‌های نمایش هم نتوانست جان دوباره‌ای به تئاتر و سینمای ایران بدهد.

در این میان وضعیت استان‌ها بدتر از مرکز بود و بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه به دلیل عدم کسب درآمد در شرایط سختی به سر می‌برند و تئاتر ارومیه نیز که همانند بخش فرهنگی و هنری این استان از تاریخچه غنی و درخشانی برخوردار است در سال گذشته به واسطه شیوع کرونا سال سختی را گذراند.

دست خالی هنرمندان تئاتر

نویسنده و کارگردان تئاتر ارومیه شیوع کرونا را عاملی برای نشان دادن ناقص بودن زیرساخت‌های تئاتر نه تنها در استان آذربایجان غربی بلکه در کل کشور می‌داند و می گوید: این شرایط بعد از کرونا نیز امیدوارکننده نخواهد بود زیرا در این شرایط برنامه‌ریزی منسجم و صحیحی صورت نگرفته تا اوضاع تئاتر و هنرمندان به روال عادی برگردد؛ در واقع تنها می‌توان این چرخه معیوب را دوباره به حرکت درآورد.

کریم عالیخواه معتقد است که برای تأمین سالن اختصاصی تئاتر شهر اندر خم یک کوچه مانده‌ و بابت تئاتر شهری که در سایر استان‌ها راه اندازی شده است، در ارومیه حتی به نتیجه‌گیری برای احداث آن نرسیده‌اند.

وی ادامه می دهد: مسئولان نیز سرشار از وعده و وعید بودند که متأسفانه هیچکدام از آنها برای جبران خسارت کرونا و بهبود وضعیت تئاتر ارومیه محقق نشده است و 13 سال پیش پروژه تالار مرکزی ارومیه نیز که به منظور ایجاد سالن آمفی تئاتر استاندارد برای کار حرفه ای هنرمندان در بلوار امام علی(ع) کلنگ احداث آن زده شد اما متاسفانه پس از اینکه وعده چهار دولت را شنید و به هفته دولت و دهه فجرهای بسیاری موکول شد اکنون و در سال 1400 نیز از افتتاح پروژه هیچ خبری نیست.