کارگردان و تهیه‌کننده سینما: از ما بابت سانسور در شبکه نمایش خانگی پول می گیرند!

محمدمهدی عسگرپور، با اشاره به این‌که نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی، در حال حاضر آسیب‌زننده است و مشکلات زیادی هم دارد، با تعجب به این موضوع اشاره کرد که از سازندگان آثار در این حوزه، برای ممیزی، پول هم دریافت می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمدمهدی عسگرپور، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، شامگاه جمعه اول مرداد، مهمان برنامه «پرانتز بازِ» رادیو نمایش بود و توضیحاتی را درباره نظارت و سانسور ارایه کرد.

محمدمهدی عسگرپور،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

او در این‌باره گفت: «در چند دهه گذشته، بعضی از این مفاهیم یک مقدار با همدیگر مخلوط شده‌اند. یعنی بحث نظارت یک بحث و بحث سانسور یک چیز دیگر است که ما در حال حاضر این دو را مترادف هم گرفته‌ایم و اساساً مترادف هم شده‌اند.»

عسگرپور افزود: «نظارت در تمام کشورها روی محصولات فرهنگی، توسط دولت‌ها به نیابت از مردم صورت می‌گیرد اما این مفهوم ممکن است در هر کشوری به یک چیزی تبدیل شود. مثلاً در یک کشور نظارت تبدیل به شورایی می‌شود که درجه بندی سنی را انجام می‌دهد و در بعضی کشورها دامنه‌اش گسترده‌تر می‌شود به همین ترتیب یک سری باید و نباید دیگری شکل می‌گیرد و تبدیل به دفترچه و کتابچه می‌شود.»

 

این کارگردان ادامه داد: «مدل‌های مختلف در دنیا تجربه شده است؛ آن چیزی که من متوجه شدم این است که در کشورهایی که اساساً مسئولیت به عهده سرپرست یک مجموعه بوده که در روزنامه ما مدیر مسئول و سردبیر را می‌شناسیم و در سینما و تلویزیون هم تهیه‌کننده‌ها می‌توانند مسئول تلقی شوند؛ مادامی که این مسئولیت کامل به آن‌ها واگذار نشود انگار یک جریان دیگری باید به نیابت از آن‌ها بیایند و این کار را انجام دهند. انگار همه ما پذیرفتیم که این مسئولیت دیگر تقسیم و بخشی از آن در دولت تعریف شده، بخشی در نهادهای دیگر تعریف شده و بخشی هم توسط تهیه کننده است.»

 

عسگرپور گفت: «شما اگر به تهیه‌کنندگان سینما بگویید که نظر شما درباره برداشته شدن پروانه ساخت از سینما چیست؟ می‌بینیم که در فضاهای مطبوعات همه موافق هستند و می‌گویند که باید برداشته شود اما من در عمل بارها با این موضوع مواجه شده‌ام که خیلی از همکاران ما در سینما با این موضوع مخالف هستند، البته دلیل هم دارند؛ می‌گویند که شما وقتی این لایه نظارتی را برمی‌دارید ما با یک چیزی مواجه می‌شویم که آمادگی آن را نداریم و زیرساخت آن وجود ندارد. یعنی برای مثال با قوه قضائیه مستقیم مواجه می‌شویم، بنابراین انگار ترجیح می‌دهند که دولت در این‌جا در حداقل دو سطح یعنی پروانه ساخت و بعد هم در سکوی آخر یعنی پروانه نمایش حضور داشته باشد.»