ورشکستگی ۹۸ درصد سینماهای ایران

محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران با اشاره به قرارگیری سینماها در وضعیت بحرانی بیان کرد که ۸۷ سینما در کل کشور به صاحبان فیلم‌ها بدهی دارند.

محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفتگو با مهر درباره وضعیت سینماها بیان کرد: این روزها دخل و خرج سینما با هم نمی‌خواند، اگر به آمار فیلم‌ها هم نگاه کنید متوجه فروش پایین آنها می‌شوید. به جز فیلم «دینامیت» بقیه فیلم‌ها فروش چندانی نداشته‌اند در حالی که سالن‌های سینما برای اکرانشان هزینه کرده‌اند. برای همان فیلم‌ها ما هزینه برق، مواد ضدعفونی‌کننده و… می‌دهیم. در این میان خواسته تهیه‌کنندگان مبنی بر پرداخت بدهی‌ها توسط سینماها به حق و به جاست.

انجمن سینماداران هم در این خصوص همفکر و هم‌عقیده با تهیه‌کنندگان است به هر حال ما باید معوقات فیلم‌ها را پرداخت کنیم. یک فیلم هرچقدر که بفروشد نیمی از میزان فروش آن، حق قانونی صاحبان فیلم است و باید بر اساس توافقی که بین پخش‌کنندگان و سینماداران حاصل می‌شود، این پول پرداخت شود منتها مشکل اساسی ما این است که سینما در حال حاضر درآمدی ندارد چون ما به جز فیلم، محصولات جانبی در سینما عرضه نمی‌کنیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد تیم جدیدی که در ارشاد مستقر شده از موضوعات با خبر است حتی وزیر جدید ارشاد در زمان دفاعیات خود در مجلس به معضلات سالن‌های سینمایی اشاره کرد.

سینماها به صورت کامل ورشکسته شده‌اند
قاصد اشرفی بیان کرد: سینماها به صورت کامل ورشکسته شده‌اند گویا در این میان برخی درآمدهای کلان دارند و می‌گویند وضع سینماها بهتر خواهد شد. اما ما نزدیک به دو سال است که تنها ضرر داده‌ایم و این ضرر غیرقابل جبران است به طوری که اگر دولت گامی برای نجات سینمای کشور برندارد ما در شرایط بسیار بحرانی قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: خیلی از سینماها همچنان متقاضی تغییر کاربری هستند. جالب است که برخی از دوستان ما می‌گویند وضع سینما خوب است هرچند ممکن است وضع چند سینما واقعاً خوب باشد اما برای طرح چنین مسائلی باید به وضعیت همه سینماها توجه کنیم چون در کل کشور شاید دو سه سینما وضعیت خوبی داشته باشند اما ۹۸ درصد سینماهای کل کشور در ورشکستگی کامل قرار دارند، در چنین موقعیتی خیلی از سینماداران سینماهای‌شان را بسته‌اند.

اشرفی ادامه داد: در این چهار ماهی که من سینما ماندانا را باز کرده‌ام چیزی نزدیک به صد میلیون تومان از دیگران قرض گرفته‌ام تا سینما فعالیت داشته باشد ما این کار را به خاطر نیروهای کار و البته علاقه به سینما کردیم. اما من تا چه مدت و چقدر می‌توانم برای ادامه فعالیت سینما این کار را کنم؟ اگر دولت معتقد به ادامه حیات سینما بود وضعیت سالن‌ها این چنین نبود. باید ببینیم کل بودجه‌ای که ارشاد برای سالن‌های سینما در نظر گرفته چقدر است. در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار داریم باید به سینما به مانند این نگاه کنیم که در وضعیت کماست و اگر به دادش نرسند ممکن است از بین برود.