فیس‌بوک شبکه‌ای از صفحات مرتبط با سپاه پاسداران را از اینستاگرام و فیس‌بوک حذف کرد

فیس‌بوک در بیانیه‌ای اعلام کرد در ماه سپتامبر شبکه‌ای از حساب‌های پروپاگاندای مرتبط با سپاه پاسداران را از فیس‌بوک و اینستاگرام حذف کرده است.این شبکه شامل ۱۹۴صفحه اینستاگرام و ۹۳حساب کاربری، ۱۴صفحه و ۱۵گروه فیس‌بوکی بوده و هدفش عمدتا مخاطب داخلی به ویژه در استان لرستان بوده است.

به گفته فیس‌بوک، این حساب‌های کاربری که از سوی افراد مرتبط با سپاه پاسداران اداره می‌شدند، برای خود فالوئر می‌خریدند و با معرفی خود به عنوان رسانه خبری، از نظامیان تعریف کرده و به جناح‌های مخالف از جمله گروه‌های کُرد و سازمان مجاهدین خلق حمله می‌کردند.

این حساب‌ها همچنین مردم را به رای دادن در انتخابات مجلس ایران که اسفندماه ۱۳۹۸ برگزار شد، تشویق می‌کردند.

فیس‌بوک همچنین عنوان کرد که این افراد پس از ایجاد حساب‌های جعلی در فیس‌بوک و اینستاگرام، به پست‌های خودشان پاسخ می‌دادند تا صفحاتشان بیشتر دیده شود. آنها همچنین از عکس سلبریتی‌ها به عنوان تصویر پروفایل خود استفاده می‌کردند.

فیس‌بوک در بیانیه خود اعلام کرد این نخستین عملیات نفوذ پنهانی مرتبط با ایران است که تمرکز آن تماما بر داخل کشور بوده است.

به گفته فیس‌بوک، مقامات ایران تلاش کرده‌اند ردپای خود را از این حساب‌ها و صفحات پاک کنند، اما کارشناسان این شرکت توانسته‌اند لینک‌هایی را به نهادهای نظامی ایران پیدا کنند.

فیس‌بوک می‌گوید علاوه بر حساب‌های وابسته به حکومت ایران، صدها حساب کاربری مرتبط با حکومت سودان را نیز حذف کرده است.

بر اساس بیانیه فیس‌بوک، ۱۱۶ صفحه، ۶۹ گروه و ۶۶۶ حساب کاربری فیس‌بوک و ۹۲ صفحه اینستاگرام مرتبط با نیروهای نظامی «حمایت سریع» سودان، یک گروه شبه‌نظامی وابسته به دولت سودان، شناسایی و حذف شده‌اند.

به گفته فیس‌بوک، نحوه فعالیت شبکه سودانی نیز درست مثل شبکه ایرانی، از طریق ایجاد حساب‌های کاربری جعلی و معرفی خود به عنوان رسانه خبری بوده و مخاطب آن نیز مردم سودان بوده‌اند.

بیانیه فیس‌بوک، تاکتیک‌های مورد استفاده شبکه‌های ایرانی و سودانی را «نه چندان پیچیده و نوین» توصیف کرده و نوشت این شبکه‌ها تصور می‌کنند فالوئرهایی که برای صفحات خود می‌خرند لزوما باعث بازدید بیشتر می‌شوند؛ این در حالی است که برخی از این فالوئرهای جدید خودشان این صفحات را به عنوان صفحه جعلی به فیس‌بوک گزارش کرده‌اند.