ساترا، نهاد وابسته به صدا و سیما، پخش تبلیغاتی که مشوق خروج ارز باشد را ممنوع کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در حالی که فضای تبلیغات و بازرگانی به فضایِ پررونقی برای سلبریتی‌ها و برخی اسپانسرها تبدیل شده، ساترا امروز خبر از دستورالعملی برای قاعده‌مند کردن تبلیغات پلتفرم‌ها می‌دهد. در این خبر آمده که از مدت‌ها پیش شیوه فعالیت تبلیغی پلتفرم‌ها مورد انتقاد کاربران قرار گرفته بود. بر همین اساس با بررسی دستورالعمل‌ها و قوانین رگولاتورهای دنیا و پایش انجام شده در خصوص قوانین داخلی کشور، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، دستورالعمل تبلیغات در پلتفرم‌ها را تدوین و برای هم‌اندیشی و نظرخواهی از نخبگان بر روی سایت خود قرار داده است.

این دستورالعمل تلاش می‌کند چالش‌های حوزه تبلیغات از جمله انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و نامناسب در محتوای تبلیغی، تهدید سلامت کودکان، نادیده گرفتن رده‌بندی سنی در تبلیغات، اخلال در تجربه کاربری و افزایش غیرمنصفانه هزینه کاربر را حل کند. در موادی از این دستورالعمل همچنین به موضوع پخش تبلیغات در سرویس‌هایی با مدل درآمدی اشتراک ماهیانه پرداخته شده است که در ماه‌های گذشته انتقاد تعداد قابل توجهی از کاربران را برانگیخته بود. طبق رویه ساترا هر دستورالعمل پیش از ابلاغ به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مورد هم‌اندیشی با نخبگان و کاربران قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌بندی نظرات واصله و اصلاحات احتمالی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود.

با توجه به تغییرات و تحولاتی که به واسطه حضور پیمان جبلی بر مسندِ ریاست سازمان صداوسیما در راه است، این انتظار می‌رود این دستورالعمل قاعده‌مند شدن تبلیغات در رادیو و تلویزیون هم اتفاق بیفتد. تبرّج و خودنمایی که به جای فرهیختگی در آگهی‌های رسانه ملّی به اوج خودش رسیده و هر روز هم سلطه سرمایه‌داران بر صدا و سیما بیشتر هم می‌شود. بارها رهبر معظم انقلاب بر حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی تأکید کرده‌اند هنوز این بخشِ حمایتی در بازرگانی صدا و سیما دیده نمی‌شود.

در حالی که چند روزی موضوع آگهی‌های بازرگانی مورد مناقشه و حاشیه است. چرا که به تازگی فهرست جدید و عجیبی از ممنوعیت در صداوسیما منتشر شده است. اتفاقاتی مثل پخش آگهی چایی ریختن مرد برای زن، نشان دادن هر نوع نوشیدنی قرمز، دستکش چرم برای زنان، مرغ بریونی، خوردن ساندویچ و پیتزا، پوشیدن لباس آستین کوتاه، نشان دادن مرد و زن تنها، نشان دادن دو پسر تنها در منزل» که البته تا کنون پاسخ درستی درباره این حواشی نقل نشده است؛ این ممنوعیت‌ها در حالی منتشر می‌شود که شاید بتوان گفت مشکل اصلی تبلیغات و آگهی‌های تلویزیون اینها نیست و بیشتر به تبرج و خودنمایی در تبلیغات بازمی‌گردد که مورد انتقاد جدّی عالمان دینی و صاحب‌نظران رسانه‌ای و پژوهشگر اسلامی قرار دارد.