انتقادهای صریح علی دهکردی از عملکرد صداوسیما

در نشست سریال انتخاباتی «غیرعلنی» که در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی برگزار شد، علی دهکردی ضمن انتقاد شدید از شیوه تبلیغات در صداوسیما اظهار کرد: به عنوان فرزند این رسانه که به آن دلبستگی دارم، شأن صداوسیما در این اندازه نیست که با این کم‌خردی به این شیوه از تبلیغات روی بیاورد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، در این نشست که با حضور کارگردان و تهیه‌کننده و بازیگران از جمله برزو ارجمند، بهاره رهنما، متین ستوده و همچنین نویسندگان «غیرعلنی» برگزار شد، علی دهکردی گفت: سازمان صداوسیما باید یک احیاگری جدیدی در اندازه‌ی شأن، وقار و منزلت خودش به وجود بیاورد. در شأن این رسانه ملی نیست که به عنوان مثال روی مارک علامت شیر ماشین را محو کند و بگوید که حالا کسی این ماشین را نمی‌شناسد. این تفکر خیلی کوچک‌نگرانه و کم خردی است.

او در ادامه بیان کرد: چطور فکر می‌کنید با محو کردن روی علامت ماشین 206 که تولید خودمان است، مشکل ملی‌مان حل می‌شود؟

این بازیگر با اشاره به پخش نشدن ربنای محمدرضا شجریان از صداوسیما، یادآور شد: اندازه و شأن صداوسیما این نیست که کلام مقدس را به خاطر خواننده‌اش پخش نکند. چه چیزی قربانی چه چیزی می‌شود؟

دهکردی در ادامه سخنان خود همچنین توضیح داد: ما همه همواره نگران صدمه خوردن به فرهنگ‌مان هستیم و صداوسیما هم همیشه این نگرانی را داشته است اما باید کمی به شکل واقعی‌تر به مردم نگاه کند. صداوسیما با پرداختن به واقعیت‌ها فصل جدیدی از آشتی مردم با رسانه‌ را در نظر بگیرد.

او در ادامه یادآور شد: ما وارد عرصه نگران‌کننده‌ای برای ثبات رسانه‌ها هستیم و در این میان مسئولان باید نگران این موضوع باشند و یک اتفاق جدی برای احیاگری در اندازه شأن و وقار صداوسیما به وجود بیاورند.

این بازیگر که هم اکنون در سریال «معمای شاه» نیز ایفای نقش کرده است، درباره مجموعه «غیرعلنی» نیز نکاتی را یادآور شد و گفت: مصیبی که در این مجموعه داشتیم این بود که شخصیت‌ها و اسامی این مجموعه و همچنین گریم آن‌ها مدام عوض می‌شدند تا مبادا شائبه‌ای برای کسی ایجاد شود.

ساخت سریال طنز برای انتخابات و پاسخ برزو ارجمند

بروز ارجمند به عنوان شخصیت کلیدی مجموعه «غیرعلنی» با بیان اینکه این سریال یک کار فانتزی است که قرار است مفرح باشد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقدند درباره انتخابات باید کار جدی ساخته می‌شد تا طنز، اظهار کرد: چرا همین آدم‌ها زمان همین انتخابات سراغ آدم‌های طنز رفتند و سراغ آدم‌های جدی نرفتند. اتفاقا ما در سریال «غیرعلنی» یک کار جدی انجام دادیم. ما در این کار یک تجربه 40 ساله به تهیه‌کنندگی آقای رضا جودی داشتیم؛ بنابراین در این کار خیلی راسخ و جدی بودیم و فضای مناسبی ایجاد کردیم. اتفاقا در ساخت سریال‌های انتخاباتی همه نمایندگان اول سراغ ما می‌آیند تا بازیگران جدی.

او به معضل نبود فیلمنامه‌ی کامل و دشوار شدن تولید مجموعه‌ها در چنین شرایطی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سال‌هاست در کارها سناریویی وجود ندارد ما سوار تجربه‌مان می‌شویم و سوار پلان و فیلمنامه نمی‌شویم. وقتی هم سوار تجربه خودمان می‌شویم خیلی از کارها شبیه به هم می‌شوند.

ارجمند در این زمینه به حضورش در سریال «نون و ریحون» و همچنین شرایطی که در روند ساخت سریالی به نویسندگی سیروس الوند پیش آمد، اشاره کرد و گفت: در سریالی که آقای الوند نویسندگی‌اش را عهده‌دار بود، پیش از اینکه فیلمنامه آماده شود، با 14 بازیگر مطرح قرارداد بسته بودند؛ تهیه‌کننده از آقای الوند خواسته بود، فیلمنامه بر اساس این 14 بازیگر نوشته شود.

او با اشاره به اینکه اولین همکاری‌اش را با مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی در همین سریال «غیرعلنی» داشته است، در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نمی‌شود به برخی تهیه‌کننده‌ها اعتماد کرد، در عین حال یادآور شد: در سریال «غیرعلنی» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی رضا جودی هر آنچه در توان داشتم را انجام دادم به جهت اینکه به آن‌ها اعتماد داشتم.

ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی اینکه مطرح می‌شود آیا سریال «غیرعلنی» پیامی داشته است، اظهار کرد: در جامعه ما آدم‌هایی هستند که سطح سوادشان کم است و در عین حال فکر می‌کنند با رفتن‌شان به مجلس همه چیز حل می‌شود. الی ماشاالله از این افراد در جامعه زیاد داریم بنابراین سریال «غیرعلنی» هم در این مورد و دادن این پیام موفق بوده است. چون درباره آدم‌هایی صحبت می‌کند که خیلی راحت تصمیم می‌گیرند و به سرمنزلی که می‌خواهند می‌رسند. لزوما هم آدم‌های بدی نیستند اما سطح شعور و سوادشان کم است و این بزرگترین پیام ما در این سریال است.

او در عین حال درباره کامل بودن فیلمنامه برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی اظهار کرد: داشتن فیلمنامه این جرأت را به بازیگر می‌دهد که آن کار را انتخاب کند یا نکند. تا زمانی که من به عنوان بازیگر لنگ نان شبم می‌شوم مجبورم سوار بر تجربه خودم شوم.

«غیرعلنی» سریالی برای آشتی مردم با تلویزیون

بهاره رهنما نیز به عنوان بازیگر مجموعه «غیرعلنی» درباره اینکه حضورش در این مجموعه انتخاباتی چه تفاوتی با مجموعه‌ای که پیش از این با عنوان «چک برگشتی» دیده شده است دارد؟ توضیح داد: در مجموعه «غیرعلنی» یکسری خطراتی وجود داشت که حتی دخترم زمانی که این کار قرار بود پخش شود مطرح می‌کرد که یک موقع مردم عصبانی نشوند اما خوشبختانه حد و حدودی که آقای کارگردان در این سریال رعایت کرد، برای من درس بود. «غیرعلنی» با اینکه یک مینی سریال بود و تعداد قسمت‌هایش کم بود نمونه خوبی برای آشتی مردم با تلویزیون است و فکر می‌کنم مناسب‌تر از کاری است که دور از ذهن ساخته شود و چیزهایی در آن نشان داده شود که از حقیقت به دور است.

او گفت: مجموعه «غیرعلنی» در عین حال که حد و حدود خود را حفظ کرده است، شوخی‌هایی هم داشته است.

رهنما همچنین یادآور شد: فعالیت‌های اجتماعی برای من همواره مهمتر از فعالیت‌های سیاسی‌ بوده است و همیشه به این فکر کردم که نکند به این مجموعه انگ سیاسی زده شود اما خوشبختانه این طور نبود.

این بازیگر در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه 24 سال است تجربه بازیگری دارد، یادآور شد: 24 سال است که بازی می‌کنم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که برزو ارجمند در این مجموعه به عنوان پارتنر من به خوبی بده بستان‌های بازیگری را برقرار کرد و این به تربیت هنری در خانواده ایشان برمی‌گردد.

او سپس با اشاره به کامل بودن فیلمنامه «غیرعلنی» یادآور شد: وجود فیلمنامه کامل یک امنیت روانی به بازیگر می‌دهد. متأسفانه بارها شده سریال رمضانی داشتم که فیلمنامه نداشته و با دشواری‌ها و نواقص زیادی روبه‌رو شده‌ایم.

بهاره رهنما سپس با اشاره به قصه این سریال گفت: به هر حال وقتی که طنز اجتماعی کار می‌کنیم باید تلنگری به نقاط ضعف جامعه بزنیم. نمی‌شود فقط مثبت اندیش بود.

متین ستوده به عنوان بازیگری که در این مجموعه نقش خبرنگار را ایفا می‌کرد درباره اجرای این نقش توضیح داد: با ایفای این نقش حالم خیلی خوب شد؛ البته ذهنیتی از خبرنگاری داشتم اما آقای خوشبخت کمک زیادی به من کرد و توانستم این شخصیت را درست اجرا کنم. اما به طور کلی فرصت نداشتم درباره شخصیت یک خبرنگار تحقیق بیشتری داشته باشم.

ده‌ها فیلمنامه دارم که خاک می‌خورند

رضا جودی نیز به عنوان تهیه‌کننده مجموعه «غیرعلنی» درباره قصه این مجموعه بیان کرد: پیش از این مجموعه «غیرعلنی» 15 قسمتی بود که تبدیل به 13 قسمت شد، اما قابلیت افزایش را داشت.

او درباره‌ی اینکه چرا پس از سال‌ها به تلویزیون آمده است نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه این مجموعه به من سفارش شد، من هم پذیرفتم اما متأسفانه به دلیل اینکه کار، جغرافیا ندارد از این جهت خیلی اذیت و در عین حال از خیلی از امکانات محدود شدیم.

جودی با اشاره به کمبود متن‌ها و فیلمنامه‌های خوب در تلویزیون یادآور شد: من ده‌ها فیلمنامه دارم که در حال حاضر خاک می‌خورند اما شرایط تولید، مهیا نیست.

این تهیه‌کننده پیشکسوت تلویزیون در پایان اظهار کرد: اگر دوباره به لیست سیاه نرویم، باز هم کار می‌کنم.

بی هیچ دعوایی بین گروه‌های مختلف سیاسی

به گزارش ایسنا، مهرداد خوشبخت، کارگردان مجموعه تلویزیونی «غیرعلنی» در بخش ابتدایی این نشست با تأکید بر اینکه دستمان در ساخت این مجموعه باز بود، یادآور شد: برای خودم جالب بود که کار در قسمت اول بدون هیچگونه دعوایی بین گروه‌های مختلف سیاسی دیده شد و ما توانستیم واقعی به موضوع انتخابات بپردازیم.

او اظهار کرد: فیلمنامه این مجموعه کامل بود و تهیه‌کننده هم حرفه‌ای بود و به طور کلی کار در جهت سلیقه مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی پیش رفت.

خوشبخت درباره اینکه آیا اصلاحات زیادی بر روی مجموعه «غیرعلنی» صورت گرفت، توضیح داد: اصلاحات زیادی بر روی کار صورت نگرفت و خودمان مسائل را به درستی مطرح می‌کردیم تا به کسی برنخورد. اگر کسی نخواهد در ساخت چنین مجموعه‌هایی شیطنت کند، می‌تواند کار بدون دردسری بسازد.

بار کمدی غیرعلنی بر دوش برزو ارجمند؟

حسین تراب‌نژاد و علی حمزه به عنوان نویسندگان مجموعه تلویزیونی «غیرعلنی» در این نشست حضور داشتند.

حسین تراب‌نژاد درباره اینکه مطرح می‌شود جدیت انتخابات در مجموعه «غیرعلنی» زیر سوال رفته است، توضیح داد: اینکه هدف‌مان این باشد یک کار طنز برای تلویزیون بسازیم این گونه نبوده است. طرحی به ما پیشنهاد داده شد و ما هم آن را پذیرفتیم. اینطور نبوده که اگر دستمان بازتر بود اتفاق دیگری در این سریال رقم می‌خورد، در آن صورت هم باز در همین مسیر حرکت می‌کردیم.

وی در ادامه توضیح داد: پرداخت جدی به موضوع انتخابات در سریال‌ها، اغلب به ساخت کارهای شعاری منجر می‌شود و باعث می‌شود نگاه‌ها تشدید شوند و در نهایت به کار هم لطمه می‌خورد.

حمزه نیز درباره اینکه مطرح می‌شود وظیفه خنداندن این مجموعه فقط بر روی دوش برزو ارجمند به عنوان شخصیت کلیدی این مجموعه است، مطرح کرد: اینکه بازیگر در قصه مهم باشد و تأثیرگذار شکی نیست اما اینکه کار را به دوش برزو ارجمند واگذار کرده باشیم این گونه نبوده است. در موقعیت‌های مختلف شوخی‌های زیادی داشتیم اما به دنبال این نبودیم که تماشاگر قهقهه بزند و این مجموعه به آن معنایی که در ژانر کمدی مطرح می‌شود، نیست.

تراب‌نژاد نیز در بخشی از سخنان خود درباره اینکه مطرح می‌شود نگاه غرض‌ورزانه‌ای در مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به این مجموعه شکل گرفته است، یادآور شد: قبول دارم این اتفاق کمی زخ داده است و خودمان هم از همان ابتدا این نگرانی را داشتیم. اما ما تعریفی که از نشریه داشتیم یک نشریه زرد بود به نوعی که خود سردبیر به دنبال جنجال بود. بنابراین عملا در 10 قسمت، فرصت کافی نداشتیم که بخواهیم تعریف مناسب‌تری از مطبوعات و رسانه‌ها داشته باشیم؛ بنابراین کمی کار جا نیفتاده است.

تراب‌نژاد در ادامه در پاسخ به اینکه چرا ماجرای عشقی کلیشه‌ای در این مجموعه تعریف شده است؟ بیان کرد: ماجرای عشقی در هر شرایطی مهم است. ما نیز در این مجموعه تلاش کردیم برای این ماجرا چیدمان نویی داشته باشیم و شخصیت‌ها جذاب باشند.

او در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه نمی‌شود همه کارها را با یکدیگر مقایسه کرد، یادآور شد: زمان در ساخت یک مجموعه تلویزیونی بسیار مهم است. به عنوان مثال ما در مجموعه «پرده‌نشین» از آغاز کار تا پخش آن 15 ماه وقت گذاشتیم. بنابراین کاری که متن آن 15 ماهه بوده با کاری که دو ماهه انجام شده است کاملا متفاوت است.

به گزارش ایسنا، نشست رسانه‌ای سریال «غیرعلنی» صبح امروز با حضور رضا جودی تهیه‌کننده، مهرداد خوشبخت کارگردان، برزو ارجمند، بهاره رهنما، علی دهکردی و متین ستوده (بازیگران) و همچنین نویسندگان این مجموعه برگزار شد.

در این نشست که سامانه طرح و فیلمنامه مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی افتتاح شد، امین صدیقی (رییس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی)، رحمان سیفی‌آزاد (رییس مرکز امور نمایشی سیما)، علیرضا رستگاران (مدیر گروه تولیدات تلویزیونی بسیج صداوسیما)، عبدالکریم خیامی (رییس مرکز سیمای استان‌ها)، محبوبه سمیعی زفرقندی (مدیر فیلمنامه‌نویسی مرکز صبا) حضور داشتند.