دو خبرنگار زن بازداشت شده در ایران با خطر مجازات اعدام روبرو هستند!

19.08.1401 بالاترین

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای با اشاره به خبرنگارانی که به تازگی در ایران بازداشت شده‌اند گفت که تقریبا نیمی از خبرنگاران بازداشتی زن هستند. این نهاد گفت که دو تن از این زنان با مجازات اعدام روبرو هستند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌قضاییه روز گذشته اتهام الهه محمدی و نیلوفر حامدی را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و گفت: «در این فاصله و در روند تحقیقات اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت».

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق پس از پوشش خبری مرگ و تشییع جنازه مهسا امینی، بازداشت شدند.
سازمان گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط روزنامه‌نگاران بازداشتی در ایران شد و گفت: «بازداشت روزافزون روزنامه‌نگاران زن به‌طور نمادین نشان دهنده قصد رژیم ایران برای خاموش کردن سیستماتیک صدای زنان است.»

این نهاد افزود: «گزارشگران بدون مرز عمیقا نگران سرنوشت این روزنامه‌نگاران است که به‌خاطر شجاعت افشای حقیقتی که مقامات به دنبال خفته کردن آن هستند در خطر پرداخت هزینه‌های بسیار بالا از جمله مجازات اعدام قرار دارند.»
این نهاد شمار خبرنگاران بازداشت شده از ۱۶ سپتامبر یعنی از زمان جان باختن مهسا امینی را ۴۲ نفر اعلام کرد که تاکنون هشت نفر از آنان آزاد شده‌اند و ۳۴ نفر دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند که از میان آن‌ها ۱۵ نفر از زنان خبرنگار هستند. این نهاد تاکید کرد که تاکنون بازداشت این تعداد خبرنگار زن سابقه نداشته است.