سرافراز: این دولت توقعاتش از صدا و سیما بیشتر از دولت‌های قبلی است

محمد سرافراز٬ رئیس سازمان صدا و سیمای ایران می‌گوید که رفتار دولت با این سازمان به گونه‌ای است که “گویی بودجه صدا و سیما در گرو آن‌هاست”.

آقای سرافراز در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان صداوسیما گفت که این سازمان در مقایسه با ۲۰ سال گذشته که او در رادیو و تلویزیون ایران مسئولیت داشته٬ کمترین کمک را از دولت حسن روحانی دریافت کرده در حالی که بیشترین امکانات رسانه‌های را در اختیار این دولت گذاشته است.

او گفت: “سازمان امکان و فرصت تریبون به رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت را بیشتر داده است ولی مشاهده می‌شود هر چقدر که رسانه ملی‌، زمان و تریبون بیشتری در اختیار دولت قرار می‌دهد برخی از اعضای هیئت دولت توقعات بیشتری از رسانه ملی را مطرح می‌کنند و بعضا به گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی بودجه صدا و سیما در گِرو آن‌هاست.”

به گفته آقای سرافراز “دولت فعلی، هم توقعاتش از صدا و سیما نسبت به دولت‌های قبلی بیشتر است و هم نگاهش به بودجه سازمان، انقباضی و محدود‌تر از دولت های قبلی است”.

پیشتر علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیمای سازمان صدا و سیما گفته بود که به زودی چند شبکه تلویزیونی این سازمان به دلیل کمبود بودجه در هم ادغام خواهند شد.

بسیاری از منتقدان برنامه‌های صدا و سیما درباره برجام می‌گویند که این سازمان در جریان بررسی این توافقنامه در کمیسیون ویژه مجلس موضعی بی‌طرفانه نداشت

آقای پورمحمدی گفت که بخش عمده‌ای از مشکلات مالی این سازمان به دلیل عدم حمایت دولت بوده است.

صدا و سیما نهادی غیرانتفاعی محسوب می‌شود که بودجه‌اش باید از سوی دولت تامین شود. به این رقم درآمد حاصل از آگهی بازرگانی نیز اضافه می‌شود.

بودجه این سازمان در سال ۱۳۹۴ بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده و در لایحه بودجه ۱۳۹۵، یک هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

آقای سرفراز می‌گوید که دولت بودجه صدا و سیما را در لایحه بودجه سال آینده ۸ درصد افزایش داده در حالی که دولت اعلام کرده برای افزایش حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های دولتی باید تا ۱۲ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شود.

آقای سرافراز در بخشی دیگر از گفت‌وگو خود به انتقادات از صدا و سیما در خصوص پوشش توافق هسته‌ای ایران (برجام) و بازتاب نظرات تیم مذاکره‌کننده پرداخت.

او گفت “سازمان در مقاطعی و به شکل یک‌طرفه دیدگاه هیئت مذاکره‌کننده را مطرح می کرد. اما از مقطعی که آمریکایی‌ها شروع به موضع‌گیری منفی و فضاسازی درباره برجام کردند، صدا و سیما نیز دیدگاه‌های انتقادی را پخش کرد.”

بسیاری از منتقدان برنامه‌های صدا و سیما درباره برجام می‌گویند که این سازمان در جریان بررسی این توافقنامه در کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام موضعی بی‌طرفانه نداشته و بیشتر نگاه مخالفان برجام را بازتاب می‌داده است.

حتی اعضای فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون اکثریت مجلس نهم در جلسه‌ای آقای سرافراز را به خاطر پوشش انتقادی اخبار مرتبط با توافق هسته ای در صدا و سیما مورد انتقاد قرار دادند.