گزارش نقض حقوق هنر و هـنرمـــــــــندان در اسفند ماه 1401

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 65 خبر در طول اسفند ماه 1401 تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، هنرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری‌آنلاین و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق هنر و هنرمندان در اسفند ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: رزا جهان‌بین، مرضیه مهدیه، زهرا باجلان، مهین ایدر، کوثرولیزاده، امیر رضا ولی زاده، منا احمدی پور، مرجان شعبان نژاد، سعید پورمند می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://honar.bashariyat.org

تهیه و تنظیم : مرجان شعبان نژاد، زهرا باجلان، سعید پورمند

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش اسفند ماه 1401 به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

۱احضار و اجرای حکم

پرونده ترانه جامه بزرگی به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد 1401/12/14 هرانا

خبرگزاری هرانا – پرونده قضایی ترانه جامه بزرگی، شاعر و ترانه سرا، به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد. هم زمان پرونده دیگر وی به دنبال صدور بخشنامه عفو مختومه شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرونده قضایی ترانه جامه بزرگی به دادگاه تجدیدنظر استان قم ارجاع داده شد. خانم جامه بزرگی پیشتر در مرحله بدوی از بابت اتهاماتی از قبیل “تبلیغ علیه نظام” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. همچنین پرونده دیگر وی که پیشتر از بابت اتهام “نشر اکاذیب” به صدور حکم ۱۵۰ میلیون ریال جزای نقدی منتهی شده بود، به دنبال صدور بخشنامه “عفو” مختومه شد.ترانه جامه بزرگی، شاعر و ترانه سرا اهل قم، در آذرماه امسال در رابطه با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

۲بازداشت

۳-هنرمندان زندانی

بیش از ۲۰۰ روزنامهنگار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی را از رییس قوه قضاییه خواستار شدند 23.12.1401 ایران اینترنشنال

بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار داخل ایران، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی شدند. در این نامه آمده است با وجود «عفو عمومی» بازداشت‌شدگان اعتراضات، این دو روزنامه‌نگار شش ماه است در بازداشت موقت و بلاتکلیفی به سر می‌برند.در این نامه که تاکید شده به امضای روزنامه‌نگاران «داخل کشور» رسیده،‌ خطاب به اژه‌ای آمده است: «اتفاقات و رویدادهای ماه‌های اخیر در کشور، تاثر و اندوه بزرگی در میان جامعه و همه دل‌سوزان کشور برانگیخت؛ با این حال تصمیم جنابعالی مبنی بر پیشنهاد آزادی و عفو زندانیان و موافقت رهبری با این پیشنهاد که موجب عفو گسترده و آزادی شمار زیادی از زندانیان اتفاقات اخیر شد، روزنه‌ای از امید در جامعه گشود.»

اعتراضات سراسری؛ روح الله نخعی، روزنامه نگار به حبس محکوم شد 24.12.1401 هرانا

سعید خلیلی، وکیل دادگستری اعلام کرد که روح الله نخعی توسط شعبه بیست و هشت دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” به دو سال و هفت ماه حبس محکوم شد.این روزنامه نگار پیشتر در تاریخ یکم مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا پس از حدود چهار ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

برای هنرمندان بازداشت شده در حوادث اخیر مطالبه گر بودیم/ پیگیر پرونده توماج صالحی و سامان یاسین هستیم. 23.12.1401 خانه موسیقی ایران

غزل نهانی: از اواسط شهریور ماه رنگ زندگی ما تغییر کرد. دنیای فردی و اجتماعی همه ما به یک باره دگرگون شد. حتی نحوه برخورد ما با اتفاقات متفاوت بود. در میانه التهابات رخ داده آرام آرام خبرهای مبنی بر بازداشت یا احضار تعدادی از هنرمندان به گوش رسید و فضای پیرامون هنرمندان ملتهب و ملتهب تر شد. در همین راستا کمیته ای با حضور اعضای اصناف هنری یعنی خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما تشکیل شد تا مشکلات و اتفاقات رخ داده برای هنرمندان را پیگیری کند. پیگیری هایی که تا همین روزهای پایانی سال ادامه دارد و باعث دلگرمی در میان هنرمندان شده و پرونده بسیاری از هنرمندان بازداشتی ختم به خیر شده  و تعدادی هنوز در حال بررسی است. با مهدی کوهیان، حقوقدان و تهیه کننده که از همان روزهای ابتدایی با این کمیته همراه بود چند ساعتی گفت و گو کردیم و ماحصل حرفایمان را می توانید اینجا مطالعه کنید.

نامه به اژهای درباره دو روزنامهنگار زن معروف / در شب عید صورت گرفت 28.12.1401 شرق

استحضار دارید پس از عفو گسترده و راهگشای بهمن‌ماه جاری، همچنان دو تن از روزنامه نگارانِ بازداشتیِ حوادث تلخ اخیر شش ماه است که در زندان روزگار می‌گذرانند. در طول چند هفته گذشته نیز اخبارِ امیدوارکننده ای از آزادی آنان شنیدیم که متاسفانه محقق نشد.بنابر گفته مقامات قضایی، مراحل بازپرسی و تحقیقات مدت‌هاست به پایان رسیده، اظهاراتِ مکرر مدیران مسوول دو روزنامه شرق و هم میهن که این دو خبرنگار در آن مشغول به کار بوده اند، نیز را حتما شنیده اید. با شناختی که از این دو روزنامه نگار دارم و از منش و مشی کاری آنان مطلعم عرض می‌کنم در کارِ حرفه‌ای خود جز به منافع ملی نیندیشیده اند و پس از این نیز جز این نخواهد بود.جناب آقای اژه‌ای! در آخرین روزهای سال پر نشیب و کم فرازِ ۱۴۰۱، و در آغازِ ورود به سالی که چشم امید به بهبود وضعیت و اصلاح امور داریم، از جنابعالی که در طول تصدی ریاست قوه قضائیه، آرامش و تدبیر و همدلی بر این حوزه حاکم کرده اید درخواست می‌کنم بعنوانِ عیدیِ بخشِ کثیری از جامعه رسانه‌ای کشور دستور به آزادی خانم ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی فرمائید. خدای بزرگ، خدای بندگانِ زندانی و خانواده‌های نگران آنان هم هست، یقیین داریم خدای رافت و مهربانی به خوشیِ دل‌های آنان، به زندگی و کارتان برکت و خیر عطا می کند.

۴- مطبوعات

اتفاقی مهم که در حوزه ادبیات نمایشی رقم میخورد 1401/12/16 ایسنا

دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان گفت: «یکی از اتفاقات مهمی که باید در این چهل‌وچهار سال در حوزه هنرهای نمایشی و ادبیات نمایشی رقم می‌خورد، چاپ و انتشار کتاب‌ها و نمایشنامه‌های تئاتر دینی بود.» به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، مراسم آیین رونمایی از کتاب‌های دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، محمود فرهنگ (دبیر رویداد)، سیدمحمدجواد طاهری (مدیر مجموعه تئاتر شهر)، احمد جولایی، حسین نوری، مسلم قاسمی، مهدی کاموس، محسن متین‌وفا، ابوالفضل ورمزیار، سیدعظیم موسوی، محمد نجاری، ندا ثابتی، یدالله وفاداری و… با اجرای مصطفی محمودی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

وقتی مرضیه برومند حکمش را گرفت 16.12.1401 ایسنا

مرضیه برومند معتقد است: راه تعالی مملکت ما این است که به لحاظ فرهنگی هم خود را ارتقا دهیم و هم مردم را. در عین حال که برای مردم کار می‌کنیم نباید در حد کارهای عوامانه سقوط کنیم. به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما که به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شده است و به تازگی حکمش را گرفته است، در جایی خطاب به جوانان گفته است:«زندگی را باید به زانو درآورد. راه تعالی مملکت ما این است که به لحاظ فرهنگی هم خود را ارتقا دهیم و هم مردم را. در عین حال که برای مردم کار می‌کنیم نباید در حد کارهای عوامانه سقوط کنیم. من یکی از موثرترین دوره‌های زندگی‌ام در شکل‌گیری شخصیت فرهنگی و هنری خودم را تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا می‌دانم. تاکید می‌کنم هنرهای زیبا و نه هنرهای نمایشی چون در هنرهای زیبا همه بچه‌های معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی و تئاتر کنار هم بودند و برخورد و معاشرت بچه‌ها از این رشته‌ها خیلی تحول به وجود آورد و تاثیر خوبی بر ما داشت.»

بینندهترین سریال تلویزیون؛ تنها ۳۸ درصد مخاطب 1401/12/14 شرق

فرهیختگان نوشت: براساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما از سریال‌های نیمه دوم بهمن ۱۴۰۱ سریال «گیل‌دخت» پربیننده‌ترین سریال تلویزیون بوده است.به گزارش شبکه شرق، این مجموعه توانسته با ۳۸.۴ درصد بیننده خالص در صدر جدول پربیننده‌ترین سریال‌های نیمه دوم بهمن قرار گیرد. بیننده خالص یعنی مخاطبانی که به هر نحوی از شبکه‌های یک و آی‌فیلم به صورت مجزا یا گاهی از یک شبکه، آن را دنبال کرده‌اند. همچنین از میان بینندگان خالص سریال گیل‌دخت ۸۶.۳ درصد در حد زیاد از آن رضایت داشته‌اند. مجموعه دیگری که در این فهرست قرار دارد، سریال شهباز است که به کارگردانی حمیدرضا لوافی پخش می‌شود. این مجموعه با ۱۸.۲ درصد در رده دوم قرار دارد. سریال‌های چشم‌بندی با ۱۴.۸ درصد و کتونی زرنگی با ۱۳.۸ درصد در رتبه‌های بعدی پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی قرار دارند.

سایت انصاف نیوز از دسترس خارج شد13.12.1401 شرق

به گزارش شبکه شرق، سایت انصاف نیوز از سایت‌های متفاوت و موثر اصلاح طلب است که توسط علی اصغر شفیعیان مدیریت می‌شود. دلیل از دسترس خارج شدن این سایت هنوز اعلام نشده و مشخص نیست چرا این اتفاق افتاده است.

زوایایی جدید از برخورد فیزیکی عضو شورای شهر با خبرنگار تبریزی10.12.1401 خبرنگار مهر

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه بعد از پایان جلسه شورای شهر تبریز که به بررسی بودجه ۱۴۰۲ تبریز می‌پردازد بین علیرضا نوای باغبان، عضو شورای شهر تبریز و خبرنگار تبریزی درگیری رخ داده و فیلم‌ها و اخبار آن در فضای مجازی منتشر شد. جواد آقاجان نژاد، مدیر مسئول و صاحب امتیاز یک هفته نامه و پایگاه خبری در تبریز همان خبرنگاری بود که اخبار کتک خوردنش دست به دست شد. او در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: علت برخورد نادرست علیرضا نوای باغبان را نمی‌دانم، وقتی خبرنگار هنوز سوال خود را نپرسیده و صرفاً سلام داده است می‌توانست محترمانه بگوید گوشی را خاموش کنید یا وقت مصاحبه ندارم اما اینکه برخورد فیزیکی انجام دهد کار درستی نیست.

رسانههای داخلی مرجعیت ندارند/ مسئولین به اتفاقات دامن میزنند11.12.1401 خبرآنلاین

فریدون صدیقی روزنامه‌نگار کهنه‌کار معتقد است رسانه‌های داخلی مرجعیت ندارند به این خاطر که مسئولان پاسخگو نیستند. مهسا بهادری: بیش از سه ماه از شروع مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در مدارس شهرهای مختلف ایران می‌گذرد. این حادثه در ابتدا در نهم آذر از یک مدرسه دخترانه در قم شروع شد و بعد از آن به مدارس بروجرد رسید. حالا ردپای این مسمومیت‌ها به مدارس شهر تهران هم کشیده است. در روزهای اخیر مسمومیت دانش‌آموزان جز سوژه‌های پررنگ رسانه‌ها شده و پاسخ‌ها و دلایل مختلفی از سوی مسئولان برای آن عنوان می‌شود. تداوم و فراوانی این مسمومیت‌ها، نشان از عمدی بودن آن می‌داد، اما همچنان این موضوع تکذیب می‌شود و دلیل دیگری هم برای این اتفاق مطرح نمی‌شود.

انتقاد به حذف معافیت مالیاتی ناشران کتابهای آموزشی و کمک درسی08.12.1401  تسنیم

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر حذف معافیت مالیاتی ناشران کتاب‌های آموزشی و کمک درسی گفت: این اقدام موجب ضرر و زیان این ناشران در وضعیت اقتصادی این روزهای نشر خواهد شد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ روز گذشته مجلس شورای اسلامی مصوبه حذف معافیت مالیاتی موسسات کنکور، کمک آموزشی و انتشارات کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی را تصویب کرد.امین آصفی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد به این مصوبه گفت:‌متأسفانه بر اساس مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی‌، معافیت مالیاتی ناشران کتاب‌های کمک آموزشی و درسی نیز حذف شد.

روزنامه «سازندگی» توقیف شد 1401/12/01  فارس

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی هفتمین جلسه از نوزدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات امروز، یکم اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور اعضاء برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی درخواستهای متقاضیان صدور مجوز رسانه، گزارش تخلفات روزنامه «سازندگی» از حدود مطبوعات موضوع تبصره دو ماده (۵) و بند یازده ماده (۶) قانون مطبوعات مطرح شد. روابطعمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی در راستای اعلام نتیجه این جلسه، اعلام کرد: «با توجه به بررسیهای کارشناسی صورت گرفته و با عنایت به اصرار بر تخلف در درج محتوای خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی طی ماههای گذشته، هیات نظارت بر مطبوعات رای به توقیف این روزنامه صادر کرد.»

حفظ بِرندهای تلویزیون، تاثیر تحریمها بر فیلمهای نوروز و درآمدزایی جشنواره فجر برای صداوسیما 1401/12/01 ایسنا

معاون سیما تاکید کرد که «سازمان صداوسیما هیچگاه نخواسته است بِرندهای خود را از دست بدهد.» او با ارائه توضیحاتی درباره نحوه خرید فیلم‌های نوروزی صداوسیما، چنین اظهار کرد که تحریم‌ها و همچنین ممنوعیت ورودصداوسیما به بازار فیلم برلین، تاثیری بر روند خرید فیلم‌های نوروزی نداشته است. برمهانی همچینن در این گفت‌وگو تاکید کرد که هنوز برای پخش فیلم‌های نوروزی سینمای ایران، با وزارت ارشاد وارد مذاکره نشده‌اند.محسن برمهانی ـ معاون سیما ـ در جریان بازدید از روند دوبله فیلم‌های نوروزی سیما در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تا چه میزان بر حفظ بِرندهای تلویزیون تاکید داشته‌اند و آیا در نبود آنها به فکر جایگزینی موفق بوده‌اند؟ تاکید کرد که «سازمان صداوسیما هیچگاه نخواسته است بِرند خود را از دست بدهد.»

عملکرد ضعیف تلویزیون با پخش ۲۸ سریال/ ناکامی در جذب مخاطب  1401/12/03 شرق

مجموعه‌های نوروزی و پس از آن سریال‌های رمضانی توفیق ویژه‌ای در جذب مخاطب به دست نیاوردند، مجموعه‌های کمدی‌شبکه‌های مختلف پربیننده نشدند، سریال‌های چند فصلی که در طول سال روی آنتن رفتند، انتظارات را برآورده نکردند، حضور بازیگران تکراری همزمان در دو یا سه سریال با انتقاد مخاطبان مواجه شد و بعضی آثار در مضمون و محتوا نیز با یکدیگر هم‌پوشانی داشتند. با وجود پخش سریال‌هایی که دارای این نقاط ضعف هستند، امسال مجموعه‌هایی مانند «زیرخاکی ۳» و «مستوران» نیز روی آنتن رفتند که حساب‌شان از دیگر آثار جداست و مجموعه‌های موفقی بودند، اما به دلیل تعداد کم این سریال‌ها، می‌توان کارنامه سریالی تلویزیون در سال ۱۴۰۱ را «کم‌فروغ» دانست.در این میان اتفاقات جدیدی نیز در نحوه پخش بعضی سریال‌ها رخ داد. اکنون که روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم، کارنامه سریالی تلویزیون در سال ۱۴۰۱ را بررسی کرده‌ایم.

کتابفروشی خوارزمی بعد از ۴۰ سال فعالیت پلمب شد/ میخواهند کتابفروشی را مصادره کنند/ زمان فک پلمب مشخص نیست 1401/12/03 شرق

مدیر فروشگاه انتشارات خوارزمی می‌گوید هنوز زمان بازگشایی این فروشگاه مشخص نیست.کتاب‌فروشی خوارزمی جزو قدیمی‌ترین فروشگاه‌های کتاب تهران است، که همزمان با انتشارات، سال در سال ۱۳۴۸ تأسیس شده است. این کتابفروشی با مدیریت چهل ساله مجید طالقانی اداره می‌شد. گویا بخشی از سهام  انتشارات خوارزمی به مرحوم عبدالرحیم جعفری تعلق داشت که پس از تملک انتشارات امیرکبیر  و واگذاری آن به سازمان تبلیغات اسلامی. سهام او، هم به مالکیت سازمان تبلیغات اسلامی درآمد.

حذف قیمت از پشت جلد کتابها/ افسارگسیختگی بازار کاغذ به نشر رسید  1401/12/08 تسنیم

در پی گرانی بی‌سابقه کاغذ تحریر در بازار،‌ناشران در چاپ جدید کتاب‌هایشان اقدام به حذف قیمت پشت جلد کرده‌اند. اما آیا این قانونی است؟به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌کاغذ تحریر روز گذشته در بازار به مرز یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است،‌به گفته کارشناسان در یک هفته گذشته کاغذ بالغ بر 70 درصد به ویژه در قطع 60 در 90 که عمده مصرف آن توسط ناشران است،‌افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت آن‌هم کمتر از دو ماه مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب سی و چهارم این نگرانی را ایجاد کرده که قیمت کتاب افزایش قابل توجهی پیدا کند.پرواز قیمت‌ها از پشت جلد کتاب‌ها انتقادات و اعتراضاتی از سوی ناشران در هفته‌های گذشته نسبت به افزایش قیمت کاغذ در روزهای پایانی سال رسانه‌ای شده است،‌در این راستا برخی از ناشران اقدام به انتشار کتاب‌های خودن بدون قیمت پشت چلد کرده‌اند‌، برخی ناشران درگذشته در برخی موارد این‌چنین کتاب‌های خود را منتشر کرده و بعد برچسب قیمت می‌گذاشتند،‌اما با گرانی‌های اخیر بازار کاغذ‌، این امر فراگیرتر شده و ناشران مختلفی نسبت به آن اقدام کرده‌اند.برخی از کتابفروشان در روزهای اخیر این موضوع را مطرح کرده‌اند که کتاب‌هایی که به تازگی از سوی مراکز توزیع به دستشان می‌رسد،‌بدون قیمت پشت جلد چاپ شده و ناشر برچسب قیمت برای کتاب تهیه کرده است،‌  اما آیا این برچسب‌گذاری‌های قیمت بدون درج قیمت پشت جلد قانونی است؟

پاسخ رئیس ساترا به شائبهای درباره رانت دولتی فیلیمو 1401.04.12 باشگاه خبرنگاران جوان

رئیس ساترا درباره حمایت‌های پشت پرده از فیلیمو گفت: لزوماً همه پشت پرده‌ها را نمی‌توان اعلام عمومی کرد.سعید مقیسه، رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا سرپیچی فیلیمو از ساترا به دلیل رانت دولتی این پلتفرم است، گفت: این مسئله‌ای نیست که در رسانه جمعی به آن پاسخ دهم. بعضی از سوالات را باید در رسانه‌ها پاسخ داد، بعضی از سوالات در جمع‌های دیگر باید گفت.مقیسه ادامه داد: شما میفرمایید پشت پرده حمایت‌های از فیلیمو چیست، این پشت پرده را نمی‌توانم در رسانه جمعی پاسخ دهم. لزوماً همه پشت پرده‌ها را نمی‌توان اعلام عمومی کرد. برخی‌ها را با تعامل و برخی با تعامل و بررسی به مسئولین مربوطه‌اش اعلام می‌شود.

تصویر سر تراشیده لیلا حاتمی را تنها خارجیها حق دارند ببینند! 1401.12.06

روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی از صدور مجوز نمایش بین‌المللی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» خبر داد. او گفته است: «وحشت و خشونت حاکم بر فیلم، علت عدم نمایش این اثر نبوده و تصاویر بازیگر زن (لیلا حاتمی) با موی تراشیده این امکان را از اثر سلب کرده بود.»به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی از صدور مجوز نمایش بین‌المللی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» خبر داد.

انتقاد به حذف معافیت مالیاتی ناشران کتابهای آموزشی و کمک درسی  08.12.1401 تسنیم

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر حذف معافیت مالیاتی ناشران کتاب‌های آموزشی و کمک درسی گفت: این اقدام موجب ضرر و زیان این ناشران در وضعیت اقتصادی این روزهای نشر خواهد شد.به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌روز گذشته مجلس شورای اسلامی مصوبه حذف معافیت مالیاتی موسسات کنکور، کمک آموزشی و انتشارات کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی را تصویب کرد.

زوایایی جدید از برخورد فیزیکی عضو شورای شهر با خبرنگار تبریزی 10.12.1401 خبرنگار مهر

 روز دوشنبه بعد از پایان جلسه شورای شهر تبریز که به بررسی بودجه ۱۴۰۲ تبریز می‌پردازد بین علیرضا نوای باغبان، عضو شورای شهر تبریز و خبرنگار تبریزی درگیری رخ داده و فیلم‌ها و اخبار آن در فضای مجازی منتشر شد.جواد آقاجان نژاد، مدیر مسئول و صاحب امتیاز یک هفته نامه و پایگاه خبری در تبریز همان خبرنگاری بود که اخبار کتک خوردنش دست به دست شد.

تحریف هویت نظامی گنجوی پذیرفتنی نیست 21/12/1401 ایکنا

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حکیم‌آذر، مدرس ادبیات فارسی دانشگاه‌آزاد اسلامی شهرکرد روز گذشته ۲۰ اسفندماه در «مراسم بزرگداشت حکیم نظامی» که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در شهرکرد برگزار شد گفت: این مراسم به‌دلیل تقابل و رویارویی با یک دروغ بزرگ و تحریف جدی در تاریخ برگزار شده است. این استاد ادبیات فارسی در استان ضمن اشاره به قلب واقعیت در جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: چندی است که این حکومت با وارونه جلوه دادن حقایق در مورد نظامی گنجوی، اصرار دارد این شاعر را یک شاعر ترک‌زبان معرفی کند. جای تعجب است که شاعری را که حتی یک بیت ترکی هم نسروده است، ترک‌زبان جلوه می‌دهند. حکیم‌آذر بیان کرد: در جمهوری آذربایجان دیوان اشعار یک شاعر دیگر که مربوط به قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی است را به حکیم نظامی نسبت می‌دهند که عین تحریف واقعیت است. این فرهیخته ادبیات استان تأکيد کرد: نظامی یک شاعر فارسی‌زبان بوده است و چیزی جز این برای ما پذیرفتنی نخواهد بود چرا که این موضوع یک واقعیت تاریخی بوده و تحریف آن مصداق جهل مرکب است.

سینمای ایران در وضعیت هشدار / جای خالی تنوع ژانر و گونه احساس میشود 21.12.1401 ایسکانیوز

منتقد سینما گفت: نداشتن تنوع ژانر و گونه و تنوع نگاه و سلیقه و همه آن رنگ‌بندی‌های متنوعی که می‌تواند آثار سینمایی را برای طیف وسیع‌تری از مخاطب جذاب کند و همه نگاه‌ها و سلایق را به سمت خود بکشد باعث دوری مردم از سینما شده است.محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت حاکم بر سینمای ایران اظهار کرد: وضعیت فعلی سینمای ایران مسئله‌ای است که با وضعیت کلی اجتماع ایرانی انطباق دارد چرا که ذاتا سینما هنری است که بر مبنای طیف گسترده مخاطب معنا پیدا می‌کند.وی ادامه داد: به‌طور کلی ذات سینما این گونه است که به‌واسطه اقبال و حضور مخاطب در سینما زنده می‌ماند پس همواره تاثیرات متقابلی بین سینما و اجتماع وجود دارد که در همه جای دنیا یکسان است.آخرین تصمیمات درباره بلیت سینما/ قیمت‌ها افزایش می‌یابد؟ مقدسیان افزود: با توجه به وضعیت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و التهابات اجتماعی که در جامعه ایرانی وجود دارد و در کنار وضعیتی که در دوران کرونا داشتیم؛ ناتوانی در مدیریت چنین وضعیتی قابل پیش‌بینی بود و هیچ کس توانایی مدیریت آن را نداشت، به همین دلیل، با تلمبار شدن آثار سینمایی اکران نشده روبرو شدیم که می‌توان گفت حداقل ۲۰۰ فیلم سینمایی تولید شد که بودجه آن از نهادها و ارگان‌های مختلف تهیه شده بود و به اکران عمومی نرسید.

خبری از مهران رجبی نیست/ علی ضیا، احسان علیخانی، رضا رشیدپور کنار گذاشته شدند 22.12.1401 شرق

به گزارش شبکه شرق، معمولا همه ساله صداوسیما تلاش می‌کند تا برای جذب مردم از مجریان مشهور استفاده کند، اما امسال ظاهرا  برخی از این مجریان رغبتی برای پذیرش نداشتند و از مجریانی استفاده خواهد کرد که یا نزدیکی فکری به جریان اصولگرایی دارند و یا در دهه 60 شهرت زیادی داشتند و پس از آن دیگر نشانی از آنها نبود. اکنون دلیل عدم پذیرش حضور برخی مجریان مشهور در برنامه‌های نوروزی مشخص نیست. در فهرست اعلامی خبری از احسان علیخانی، علی ضیا و رضا رشیدپور و .. نیست  و نکته قابل تامل اینجاست که خبری از مهران رجبی هم نیست. او پای ثابت برنامه‌‌های تلویزیونی است و به‌عنوان مهمان در برنامه‌‌های مختلف حضور دارد اما عجیب است که اکنون نیست. در ادامه به بررسی مجریان اعلام شده برای برنامه‌های نوروزی صداو سیما پرداخته خواهد شد.

هشدار وزیر فرهنگ و ارشاد به سلبریتیها 21.12.1401 شرق

به گزارش شبکه شرق، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توصیه همه ما این است که چهره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌های کشور نقش خودشان را پاس بدارند و در شرایط مهمی که در کشور پدید می‌آید و دشمنان می‌خواهند از آن سوء‌استفاده کنند، کاری نشود که به ضرر مردم کشورمان شود.محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص این که دادستانی تهران نسبت به انتشار اخبار مسمویت دانش‌آموزان علیه سه رسانه کشور و برخی از هنرمندان اعلام جرم کرده است و اینکه پیگیری وزارت ارشاد در این خصوص چه بوده است، گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسب وظایف قانونی که داریم، عمل می‌کنیم و در این خصوص، دوستان هیأت نظارت بر مطبوعات که یک هیأت فراقوه‌ای است تذکراتی داشتند و احتمالا برحسب تشخیصی که دستگاه قضایی داده در این مورد ورود پیدا کرده است. وی افزود: به هرحال توصیه همه ما این است که چهره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌های کشور نقش خودشان را پاس بدارند و در شرایط مهمی که در کشور پدید می‌آید و دشمنان می‌خواهند از آن سوء‌استفاده کنند، کاری نشود که به ضرر مردم کشورمان شود. ان‌شا‌الله همه بتوانند در آستانه سال جدید با اتحاد، وحدت و یکدلی مسائل مهم کشور را حل کنند.

سوسوی معنادار سالنهای سینما در شهرستانهای کمبرخوردار / ۲۲۲ شهر سینما ندارد! 25.12.1401 تسنیم

توسعه سینماها امری مهم در راستای عمران کشور است اما این موضوع برای تحقق عدالت فرهنگی باید از شهرهایی مانند تهران و مشهد مقدس به سمت شهرهای کم‌برخودار و شهرستان‌هایی برود که بعضاً تنها یک سالن سینما در کل استان دارند.به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سینمای ایران از کمبود سالن‌های سینمایی رنج می‌برد. تعداد سالن‌های سینمایی ما در کل کشور نزدیک به 600 سالن است که این عدد با گفته‌های مسئولین فرهنگی قرار است به دو هزار سالن سینمایی تا 6 سال بعدی افزایش یابد.رئیس سازمان سینمایی در مهرماه امسال در افتتاح سینمایی در شهر قم گفته بود که با توجه به کمبود زیرساخت‌های سینمایی در کشور، تلاش می‌شود برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که تا 6 سال آینده تعداد سالن‌های سینمایی کشور به 2000 سالن برسد. هم اکنون 600 پرده نمایش فعال در کشور وجود دارد و تعداد 120 سالن سینما تا پایان سال جاری در سراسر کشور افتتاح می‌شود. 222 شهر ایران با بالای 50 هزار نفر جمعیت در کشور فاقد سالن سینما هستند.

سرانجام چکشکاری لایحه جامع روزنامهنگاری در دولت چه میشود؟ 26.12.1401 ایسنا

محمدمهدی اسماعیلی در سفر خود به خراسان شمالی و در حاشیه برنامه افتتاحیه جشنواره موسیقی مقامی که شامگاه پنجشنبه، ۲۵ اسفندماه برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات رسانه‌ها، اظهار کرد: لایحه جامع روزنامه‌نگاری در حال چکش‌کاری در دولت است و به محض تمام شدن به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.او تاکید کرد: بخش مهمی از مشکلات رسانه‌ها از جمله سختی کار نیز در آن دیده می‌شود تا پس از چکش‌کاری به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.اسماعیلی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عدم حمایت‌های صندوق اعتباری هنر، بیان کرد: در دوران کرونا با دستور ویژه رئیس‌جمهور ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار صندوق قرار گرفت تا پرداخت‌های بلاعوض به اعضای این صندوق انجام شود که در ۳ نوبت اتفاق افتاد.

۵-لغو کنسرت و نمایش فیلم

جنجال جدید ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد و خراسان رضوی  1401/12/15 عرشه آنلاین

علیرضا رشیدیان، استاندار وقت خراسان رضوی،در همان زمان گفته بود که شورای فرهنگ عمومی، برگزاری کنسرت و «جنگ شادی» را در ۱۰ کیلومتری حرم امام هشتم شیعیان ممنوع کرده بود، اما برخی دستگاه‌ها و افراد واکنش «بسیار تندی» به اصل برگزاری کنسرت در شهر مشهد داشته و می‌خواسته‌اند حوزه‌های علمیه و «علما» را به این موضوع وارد کنند .برگزاری کنسرت در مشهد و حتی سایر شهرهای استان خراسان رضوی، همیشه مساله‌ای پر حرف و حدیث بوده است؛ به این سبب که اگرچه هیچگاه به صورت علنی اعلام موضع نشده که برگزاری کنسرت در این استان ممنوع است یا خیر، اما در این سال‌ها هرگاه خواننده‌ای قصد رفتن روی سن را داشته است، این اجراها به حاشیه کشیده شده و اغلب هم به لغو کنسرت در شب‌های بعد انجامیده است.

حجاب تماشاگران موجب تعطیلی جشنواره تئاتر شد 1401/12/15 هنرام روز

شامگاه پنجشنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ چهارمین «جشنواره نمایش کَل گراش» با حکم دادستان گراش (شهری در جنوب استان فارس) در میانه راه متوقف شد. این جشنواره که از ۹ اسفند آغاز شده بود، بعد از دو شب و اجرای ۴ نمایش متوقف شد و سه نمایش دیگر اجازه اجرا پیدا نکردند. در دستور دادستانی اشاره‌ای به دلیل تعطیلی جشنواره نشده است. هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که ایرادات وارده به حجاب تماشاگران، موجب صدور این حکم شده است. نکته دیگری که منابع آگاه به آن اشاره می‌کنند ایرادات وارده به مضامین برخی نمایش‌های روی صحنه رفته در «جشنواره کَل گراش» بود. این در حالی بود که این نمایش‌ها برای حضور در جشنواره از سه فیلتر عبور کرده بودند. آن‌چه موجب تعجب دست‌اندرکاران «جشنواره کَل گراش» شده این است که چگونه با وجود گذر از سه مرحله بازخوانی، بازبینی و اخذ مجوز از اداره ارشاد محل سکونت، همچنان به محتوای برخی نمایش‌های حاضر در این رویداد ایراد گرفته شده و ایراد وارده به کدام بخش از کدام اثر بوده است.

توقف فیلم سازی در ایستگاه کمبود بودجه/ هنرمندان مهاجرت می کنند 08.12.1401 خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- ریحانه شهبازی: جنگ، جنگ رسانه است و این گزاره در بین مسئولان بسیار تکرار می‌شود که همیشه نقل محافل و جلسات است؛ اما با وجود اهمیت این موضوع و توانمندی‌های بسیار جوانان دراستان اصفهان همچنان برای حمایت از تولید فیلم بلند سینمایی کم لطفی شده و اصفهان از ثبت چنین اثری در کارنامه هنری خود عقب مانده است. هرچند که اندک حمایت‌هایی از تولیدات سینمایی در عرصه فیلم کوتاه و یا مستند انجام شده اما اصلی‌ترین گلایه هنرمندان اصفهانی حتی مسئولان اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان اصفهان در حوزه تولید فیلم بلند است.

موسیقی فرزندی است که کسی آن را قبول نمیکند/ بلایی که مافیا سر موسیقی آوردند 01.12.1401 شرق

شرق نوشت: گفت‌وگو ما با محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان، بعد از انتشار علنی بیانیه معروف خانه سینما انجام شد. انتشار آن بیانیه در آن شرایط دشوار اجتماعی، هزینه‌زا بود؛

بااین‌حال، فرصتی فراهم آمد تا اهالی خانه بهتر بتوانند مسائل هنرمندان بازداشتی را پیگیری کنند. در این گفت‌وگو عسگرپور نگاه خانه و مسائل پشت پرده را حتی‌الامکان و تا جایی که انتشار آن مشکلی پیش نیاورد، با ما در میان گذاشت. این گفت‌وگو می‌توانست صریح‌تر باشد، اما شرایط امروز حرف‌های دیگر را به روزهای آتی موکول کرد.‌از اواخر شهریور سال جاری در سطح جامعه اتفاقاتی رخ داد که خواسته یا ناخواسته تبعاتش در عرصه هنر و سینما منعکس شد. به‌عنوان مدیری که سال‌ها بر مسند مناصب مهم فرهنگی و هنری تکیه زده، تحلیلتان از وقایع اخیر چیست؟

رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما چرا استعفا کرد؟  06.12.1401 ایسنا

آرش امینی، موزیسین و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما از سمت خود استعفا کرد.خبرنگار ایسنا پیگیر صحت این خبر بود که آرش امینی ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ـ در گفت‌وگویی این خبر را تایید کرده است. آرش امینی طی این گفت‌وگو با ایسنا، با تایید خبر استعفای خود از ارکستر صداوسیما، علت آن را دخالت‌های نابه‌جای مسئول اداری جدیدالانتصاب ارکستر در مسائل حرفه‌ای و هنری مانند تعیین و انتصاب نوازنده، نحوه تمرین کردن با ارکستر، چیدن نت و قطعات در پوشه تمرینی نوازندگان بدون مشورت با رهبر و … عنوان کرد.

توقف فیلم سازی در ایستگاه کمبود بودجه/ هنرمندان مهاجرت می کنند 08.12.1401 خبرگذاری مهر

 گروه استان‌ها- ریحانه شهبازی: جنگ، جنگ رسانه است و این گزاره در بین مسئولان بسیار تکرار می‌شود که همیشه نقل محافل و جلسات است؛ اما با وجود اهمیت این موضوع و توانمندی‌های بسیار جوانان در استان اصفهان همچنان برای حمایت از تولید فیلم بلند سینمایی کم لطفی شده و اصفهان از ثبت چنین اثری در کارنامه هنری خود عقب مانده است. هرچند که اندک حمایت‌هایی از تولیدات سینمایی در عرصه فیلم کوتاه و یا مستند انجام شده اما اصلی‌ترین گلایه هنرمندان اصفهانی حتی مسئولان اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان اصفهان در حوزه تولید فیلم بلند است.

بازگشت به تنظیمات اولیه؛ لغو دوباره کنسرتها و ایجاد محدودیت برای هنرمندان 23.12.1401 ووانیوز

وزارت ارشاد جمهوری اسلامی که یک ماه پیش، به بهانه برگزاری جشنهای حکومتی سالگرد پیروزی انقلاب ۵۷، از هنرمندان عرصه موسیقی خواسته بود طبق روال گذشته، کنسرت‌هایشان را برگزار کنند، در آستانه نوروز به رویکرد قبلی خود در لغو برنامه‌های موسیقی به خصوص در شهرستانها بازگشته است.به گزارش پایگاه خبری اعتماد، کنسرت یکی از خوانندگان موسیقی پاپ که قرار بود ۲۱ و ۲۲ اسفند ماه در سالن حافظ شهر شیراز اجرا شود، با وجود دریافت مجوز از ارشاد استان و فروش همه بلیط‌ها، لغو شده است. این در حالی است که این خواننده به تازگی در جریان جشنواره موسیقی فجر و به خواست مقامات وزارت ارشاد،‌در سالن میلاد نمایشگاه تهران روی صحنه رفته بود.

۶-انتقاد، تجمع اعتراضی، ممنوع الکاری

خواننده مشهور ممنوع‌‌الکار شد 1401/12/15 عرشه آنلاین

سهراب پاکزاد، خواننده جوانی که طی چند سال اخیر با صدای عجیب و شمایلی عجیب‌تر توانسته برای خودش طرفدارانی جمع کند، دیشب در یک استوری خبر از ممنوع‌الکنسرتیِ خودش داد!

سهراب پاکزاد، خواننده جوانی که طی چند سال اخیر با صدای عجیب و شمایلی عجیب‌تر توانسته برای خودش طرفدارانی جمع کند، دیشب در یک استوری خبر از ممنوع‌الکنسرتیِ خودش داد!

ممنوعیت پرواز داخلی برای مهراب قاسمخانی!  1401/12/15 حکایت گیلان

به گزارش حکایت گیلان مهراب قاسمخانی، نویسنده مشهور سریال‌های تلویزیونی در یک استوری نوشت که از سفر هوایی در داخل کشور منع شده است. وی همچنین نوشت که حساب بانکی‌اش مسدود شده است.

انتقاد اکرامی فر از “شاعر رسانه”هایی که سواد لازم را ندارند/ به سمت آنارشیسم ادبی میرویم  1401/12/05  تسنیم

اکرامی‌فر گفت: این هرج و مرج گاهی وقت‌ها در محتوا هست و پیام‌های خوب و بد و درهم منتشر می‌شود. گاهی وقت‌ها در فرم است و طرف یک نثر می‌نویسند می‌گوید شعر است! هیچ کس هم نیست که بگوید خانم! آقا! این شعر نیست. اکنون جریانی در حوزه شعرنو در کشور ما به‌وجود آمده که هرکسی که یک صفحه در فضای مجازی دارد، هر متنی را با عنوان شعر نو منتشر می‌کند. این متن‌ها طبعاً نه داوری و نه نقد می‌شوند و در نهایت هم نویسندگانش همه اینها را جمع و در قالب کتاب منتشر می‌کنند. نظر شما دراین باره چیست؟ این جریان به کجا می‌رسد؟

ممنوعیت پرواز داخلی برای مهراب قاسمخانی!   1401/12/10 حکایت گیلان

به گزارش حکایت گیلان |  مهراب قاسمخانی، نویسنده مشهور سریال‌های تلویزیونی در یک استوری نوشت که از سفر هوایی در داخل کشور منع شده است.وی همچنین نوشت که حساب بانکی‌اش مسدود شده است.

منیژه حکمت ممنوعالکار شد  06.12.1401 شرق

منیژه حکمت،‌کارگردان سینما از ممنوع‌الکاری خود خبر داد. او در توییتی نوشت: «ممنوع الخروج ، ممنوع المعامله، ممنوع الکار و ….. با همه ممنوعیت‌ها ،بیمار با سه عمل جراحی و….. برادران لطف کنید اجاره خونه و هزینه‌های درمان و هزینه‌های جاری را پرداخت کنید ، من به آخر خط رسیده‌ام . منیژه حکمت -کارگردان و تهیه کننده قبلی سینما

فشار بر حامیان خیزش انقلابی ادامه دارد؛ ۵۳ نفر از جمله برخی هنرمندان ممنوع از معامله شدند 23.12.1401 ایران اینترنشنال

فشار بر افراد و هنرمندان حامی خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد. بر اساس یک بخشنامه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ۵۳ نفر از جمله شماری از هنرمندان مثل ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و کیهان کلهر ممنوع‌المعامله شدند.مهدی یراحی، خواننده‌ای که از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرده بود، روز دوشنبه تصویری از بخشی از این بخشنامه را که متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک است در اینستاگرام خود منتشر کرد.یراحی همچنین از ممنوع‌المعامله شدن خود، ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و کیهان کلهر خبر داد و نوشت: «راضی‌ام از جرم خودم.دبر اساس این تصویر، این بخشنامه مجموعا شامل اسامی ۵۳ نفر اشخاص ممنوع‌المعامله جهت اقدام قانونی است.

درگیری در کنسرت گرشا رضایی بر سر حجاب 27/12/1401 رویداد۲۴

رویداد۲۴ کنسرت شب گذشته گرشا رضایی در سالن اسپیناس پالاس تهران پس از تذکر یکی از عوامل سالن به حجاب یک خانم به جنجال کشیده شد و چند خانواده ضمن درگیری با مامور مربوطه، خواستار عذرخواهی عوامل و مدیران سالن شدند. در ادامه تلاش‌های مدیران سالن اسپیناس در دعوت به آرامش این خانواده به نتیجه نرسید و آن‌ها خواستار عودت هزینه بلیت خود شدند.

عصبانیت روزنامه جوان از «بیحجابی» زنان در مراسم معارفه مرضیه برومند 26/12/1401 اعتمادآنلاین

روزنامه «جوان» مراسم معارفه مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل خانه سینما را «بسیار نامتعارف» خوانده است. این روزنامه از «بی‌حجابی» زنان در این مراسم انتقاد کرده و خواستار پیگیری جدی این «شاخ‌وشانه‌کشی» شده است.روزنامه «جوان» نوشته است: «مراسم تودیع و معارفه مدیران قبلی و آتی خانه سینما برخلاف عنوان متعارف و معمولی‌اش بسیار نامتعارف و با اقدامات ساختارشکنانه حاضران انجام شد، به شکلی که می‌توان آن را تودیع اخلاق و معارفه قانون‌شکنی اعضای این خانه ترجمه کرد. بسیاری از خانم‌های حاضر در جلسه بدون مراعات ضوابط حدود شرعی و قانونی حجاب و البته بدون کمترین نگرانی در حال رژه رفتن جلوی دوربین عکاسان خبری بودند و حتی مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل جدید این خانه در حال معانقه و در آغوش کشیدن برخی از آقایان همکار و حاضر در این گعده ساختارشکنانه است. در مورد دیگر مدعوین هم که قس علیهذا.»

۷-علمی فرهنگی

باغستان سنتی قزوین بار دیگر قربانی شد 1401/12/17  ایسنا

یش از ۱۰۰ اصله درخت، از جمله درخت پسته با قدمت ۳۰۰ سال در باغستان قزوین بار دیگر قربانی «طرح توسعه شهری قزوین» شدند و این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی قزوین می‌گوید:میراث فرهنگی بر حفظ این درخت کهنسال تاکید داشته و شورای شهر قزوین باید درباره این رفتار غیرمتعهدانه و غیرمسؤولانه با سمبل‌های تاریخی که خلاف مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نیز بوده است، پاسخ‌گو باشد. به گزارش ایسنا، باغستان سنتی قزوین چند سالی است با ترس از لودرها به حیات خود ادامه می‌دهد؛ بخش زیادی از درختان این باغستان در سال‌های گذشته به بهانه «توسعه شهر قزوین و احداث پل امام رضا (ع)» برای کاهش بار ترافیکی شهری، قلع و قمع شده‌اند، هرچند این پروژه هر بار پس از اعتراض و واکنش میراث‌دوستان و دوستداران محیط زیست، موقتا متوقف شده است و در پی همین اعتراض‌ها نیز، شورای عالی معماری و شهرسازی قزوین سال ۹۸ در مصوبه‌ای صراحتا اعلام کرد که «پل امام رضا (ع) از میان باغستان عبور نکند و مسیر جدیدی جایگزین آن شود.» با این وجود، شهرداری قزوین مدتی است برخلاف آن مصوبه، اجرای پروژه پل امام رضا (ع) را با شدت بیشتری از سرگرفته و به تازگی به بهانه احداث پل در مسیر جایگزین، به جان درختان این باغستان سنتی افتاده است و در آستانه روز درختکاری، به قطع یک درخت پسته ۳۰۰ ساله در نزدیک این پل، دست زده است.

موزه آبگینه دو روز آخر هفته تعطیل شد. 1401/12/17 آفتاب ‌‌نیوز

آفتاب‌‌نیوز : نوید صالح‌وند اظهار کرد: تعطیلی موزه آبگینه و سفالیه‌ها در روزهای پایان هفته، برای انجام تعمیرات است.

مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌ها با عذرخواهی از گردشگران به دلیل تعطیلی این موزه، افزود: این تعمیرات برای آماده‌سازی موزه برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ انجام می‌شود.موزه آبگینه و سفالینه از موزه‌های تخصصی شیشه و سفال است که در خیابان سی‌تیر تهران، نرسیده به خیابان جمهوری قرار دارد .ساعت بازدید از این موزه در روزهای عادی از ۸ صبح تا ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر است.

حفاظت از یک آرامگاه تاریخی با کرکره برقی 1401/12/17  ایسنا

«آرامگاه چهار انبیا»، یکی از آثار ملی استان قزوین است که معماری صفوی، آن را ارزشمندتر کرده است. این آرامگاه در کنار مجموعه دولتخانه صفوی و مسجد ـ مدرسه «پیغمبریه» قرار دارد اما به تازگی، کرکره‌ای برقی روی یکی از ضریح‌های آن نصب شده که توجیه آن «حفاظت از این بنا و ضریح» بیان شده است. سعید زارع‌پور ـ کنشگر میراث‌فرهنگی قزوین ـ که چندی پیش عکسی از نصب کرکره برقی روی ضریح آرمگاه «چهار انبیا» در فضای مجازی منتشر کرده بود، در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت فعلی این آرامگاه که قدمتی تاریخی دارد، اظهار کرد: چند روزی به خاطر سرما و یخ‌زدگیِ موتور کره‌کره، آن را باز کرده بودند اما دوباره آن را نصب کردند. تا هفته گذشته همچنان این کرکره وجود داشت و اقدامی برای برداشتن آن نشده بود.

آتشکده ساسانی پارکینگ خودرو شد 1401/12/12 شرق

به گزارش شبکه شرق، سیاوش آریا، پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی ـ‌با انتشار عکس‌های جدیدی از وضعیت نابه‌سامان این آتشکده ساسانی که در بی‌توجهی تمام رها شده است، نسبت به شیوه نگهداری و تعرض‌هایی که از سوی کشاورزان به عرصه و حریم آن شده است، هشدار داد. این دوستدار میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ نیز درباره ساخت گلخانه در عرصه و حریم این اثر ساسانی هشدار داده بود، ‌اما اکنون می‌گوید:‌نه تنها به آن هشدارها توجهی نشده که تعداد بیشتری گلخانه در حریم درجه یک این یادگار ساسانی ساخته شده است. او اضافه کرد: از همان سال درباره تعیین عرصه و حریم این بناهای ساسانی با مسؤولان میراث فرهنگی استان فارس گفت‌وگو کرده و آن‌ها قول‌هایی داده بودند، اما با گذشت بیش از پنج سال‌ونیم، نه‌تنها حریم و عرصه‌ای برای آتشکدۀ کازرون تعیین نشده و از ساخت گلخانه پیشگیری نشده، بلکه در کمال شگفتی و ناباوری چندین گلخانۀ دیگر در حریم درجه یک و چند متری آتشکدۀ کازرون سبز شده است که چیزی جز افسوس و دریغ از این همه بی‌مهری و بی‌تفاوتی و کم‌کاری متولیان میراث فرهنگی برجای نمی‌ماند.

اصفهان در دام بحران فرونشست / زنگ خطر مرگ تدریجی آثار باستانی در نصف جهان به صدا درآمد 1401/12/10 خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز

خشکی بیش از دو دهه زاینده‌رود در اصفهان، موجب تشدید بحران‌های زیست‌محیطی و خطر فرونشست برای آثار باستانی در اصفهان شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اصفهان از دیرباز یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است. اصفهان شهری است پر جنب‌وجوش که در امتداد رودخانه‌زاینده رود قرار دارد. این شهر که به دلیل وجود بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی با قدمت صدها و هزاران سال در کنار مناطق بکر طبیعی «نصف جهان» لقب گرفته، اکنون با یک مشکل بزرگ روبرو شده و آن اینکه خشکی بیش از دو دهه زاینده‌رود و فشار بر سفره‌های زیرزمینی و احداث بی‌رویه صنایع آب‌بر ملی توسط دولت‌های مختلف، بحران‌های زیست‌محیطی در این منطقه را تشدید کرده است.

راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی و گردشگری ایلام مستقر میشوند 1401/12/06 خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد شریفی اظهار کرد: راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی و گردشگری و همچنین مبادی ورودی شهرهای استان ایلام ویژه ایام نوروز مستقر می‌شوند. دبیرستاد خدمات سفر و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: برای این راهنمایان گردشگری قبل از ایام تعطیلات نوروز دوره آموزشی یک‌روزه نحوه برخورد با گردشگران و مسافران نوروزی برگزار می‌شود.

شریفی با بیان اینکه در آثار گردشگری شاخص استان تابلوی معرفی نصب شده است، اظهار کرد: کارشناسان میراث‌فرهنگی مرکز استان و تمامی شهرستان‌ها نیز آماده راهنمایی و ارائه توضیحات به گردشگران هستند.

 

طرح ایتالیاییها برای نجات شیراز چرا مسکوت ماند؟ 02.12.1401 ایسنا

«طرح جامع حفاظت بافت تاریخی شیراز» که به «طرح یوکا» یا «طرح ایتالیایی‌ها» نیز معروف است، در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ تهیه شد. شیرازی‌ها و کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند این طرح که آن زمان بیش از یک میلیارد

تومان برایش هزینه شده نیز می‌تواند بافت تاریخی این شهر را که در معرض تخریب قرار دارد، نجات دهد. اکنون پرسش پیش آمده برای بسیاری این است که سرانجام آن طرح چه شده و چرا تاکنون مسکوت و بی‌نتیجه مانده است؟

 

مرمت خانه “شیخ کبیر” نیازمند یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است  02/12/1401 ایسنا

مازندران رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل با بیان اینکه اتهام زدن به میراث در بی‌توجهی به آثار تاریخی کار شایسته‌ای نیست، گفت: در گذشته می‌شد با ۶۰۰ میلیون تومان بنای شیخ کبیر را مرمت کرد اما با وضع موجود نیازمند اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هستیم.محمد دهساتی با اشاره به اینکه نیازمند حمایت جدی همه دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و نگهداری میراث ارزشمند تاریخی و دینی هستیم، افزود: آثار تاریخی، فرهنگی و دینی هویت شهر ما هستند چرا متولیان و دستگاه‌های اجرایی با میراث همسو نیستند.

 

موزه صنایع دستی ایجاد شود  1401/12/04 باشگاه خبرنگاران جوان

مراسم اختتامیه دقایقی پیش با حضور سید عزت‌الله ضرغامی رسانه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مریم جلالی معاون صنایع دستی و نمایندگان مجلس، سفرای خارجی، هنرمندان و اصحاب در محل سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شد.هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنر‌های فجر (سرو سیمین هفت) از ۲۶ بهمن الی ۴ اسفند در محل موزه ملی ایران برگزار شد.معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این که هنرمندان صنایع‌دستی یک خانواده هستند گفت: امیدواریم موزه صنایع‌دستی به زودی ایجاد شود.

 

آزادسازی بخشی از عرصه سازههای آبی ـ تاریخی شوشتر 06/12/1401 ایسنا

خوزستان سرپرست میراث فرهنگی شوشتر از آزادسازی بخشی از عرصه سازه‌های آبی ـ تاریخی این شهرستان خبر داد.

داوود نجارآسیابانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در پی پیگیری‌های به عمل آمده و همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر تخریب ساختمان موجود یکی از مدارس این شهرستان آغاز شد.او توضیح داد: این ساختمان که به علت فرسودگی و نبود امکان نوسازی به دلیل موقعیت قرارگیری آن چندین سال به صورت فضای غیرآموزشی و بدون کاربرد رها شده بود با همت فرماندار شهرستان و همراهی رییس اداره آموزش و پرورش شوشتر تخریب شد.وی خاطرنشان کرد: بیش از یک دهه است که شهروندان چشم انتظار تحقق این موضوع به عنوان گامی در جهت آزادسازی عرصه ثبت شده در فهرست جهانی هستند.سرپرست میراث فرهنگی شوشتر خاطرنشان کرد: تخریب این بنا نه تنها موجب آزادسازی عرصه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر و ایجاد منظری مناسب برای گردشگران می‌شود بلکه می‌تواند در آینده شرایطی را برای ایجاد محیطی برای ارایه خدمات گردشگری به صورت روباز فراهم سازد.

آستان شاهچراغ در تخریبهای شیراز مداخله ندارد/تکذیب فروش قبرهای ۳ میلیاردی   01/12/1401  ایسنا

معاون توسعه و مدیریت آستان شاهچراغ تاکید کرد، این آستان نه مصوب‌کننده و نه مجری طرح (توسعه/ساماندهی) در بافت تاریخی شیراز است و نه به کسی فشاری می‌آورد که کاری انجام شود. این‌طور نشود که به نام حرم و به کام دیگران باشد.علیرضا صحرائیان ـ معاون  توسعه و مدیریت آستان شاهچراغ ـ در یک برنامه تلویزیونی درباره طرح واکنش‌برانگیز ساماندهی بافت اطراف حرم شاهچراغ که با حضور دو موافق از تولیت آستان شاهچراغ و استانداری و دو منتقد پخش شد، گفت: قبل از انقلاب شرکت «امکو» طرحی را تصویب می‌کند، حرم (شاهچراغ) همیشه طرح مصوب داشته، هرچند طرح «امکو» دستخوش تغییراتی شده است. شاید یکی از دلایل این‌که اطراف بافت حرم‌ها در شیراز دچار آسیب شده و همه ناراحت بافت هستند، ‌بلاتکلیفی بوده و عزم ملی برای رفاه حال مردم و مجاوران حرم ایجاد نشده است که ساماندهی و بازآفرینی واقعی اطراف حرم‌ها شکل بگیرد.

موزه سینما و فیلمخانه ملی فروخته میشود؟  08/12/1401 شرق

 به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی در خصوص گمانه زنی‌های اخیر نسبت به فروش موزه سینما گفت: در پی مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت که ۲۱ آبان‌ماه سال‌جاری به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید؛ فهرستی به منظور مولدسازی از اموال و دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده که ذکر نام «باغ فردوس» در آن، شائبه و نگرانی‌هایی را برای اهالی سینما، پژوهشگران و علاقه‌مندان عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

شبکه حفاران غیرمجاز آثار تاریخی در تکاب متلاشی شد 1401/12/01 ایرنا

 رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تکاب گفت: باند متشکل از هفت نفر حفار غیرمجاز آثار تاریخی در این شهرستان با هوشیاری مردم و جوامع محلی شناسایی و با همکاری پلیس متلاشی شد.امیر مطلوبی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی دریافت گزارش مردمی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در روستای حسن‌آباد در ۱۰ کیلومتری تخت سلیمان تکاب، اقدامات لازم برای برخورد با متخلفان در دستور کار قرار گرفت.وی ادامه داد: در این راستا نیروهای یگان حفاظت با همکاری و مشارکت ماموران انتظامی پاسگاه تخت سلیمان به محل مورد نظر اعزام و موفق به دستگیری هفت نفر از حفاران غیرمجاز شدند.

 

نه پول داریم که این خانهها را مرمت کنیم نه تکلیفشان را مشخص میکنید 1401/12/05 شرق

وزیر میراث فرهنگی درباره بافت تاریخی شیراز نوشت: گرفتاری مردم این منطقه، دستمایه تسویه حساب‌های سیاسی بین جناح‌های مختلف شده است و دولت سیزدهم مصمم است مشکل را حل کند.عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در صفحه مجازی ویدئویی از اولین سفرش به شیراز و بازدیدش از بافت تاریخی منتشر کرد وبا انعکاس تصاویری از مردمی که در بافت زندگی می‌کنند نوشت: این روزها موضوع بافت تاریخی شیراز مورد بحث کارشناسان و دلسوزان است. این خیلی خوب است. در روزهای ابتدایی مسئولیتم حدود سه ساعت از آنجا بازدید کردم.

 

هویت چندین هزار ساله روستای تاریخی اخلمد در معرض تهدید جدی  1401/12/07 ایسنا

خراسان رضوی اخلمد روستایی در چناران با بیش ‌از هزاران سال قدمت که با توجه به آثار باستانی پیدا شده در این منطقه می‌توان قدمت آن‌ها را به قرن هشتم نسبت داد. یکی از مهمترین نشانه‌های تاریخی که در نزدیکی روستای اخلمد وجود دارد، آثار برج‌و باروهای قدیمی در کوه‌های نزدیکی روستا هستند که در بخش شرقی و جنوبی این روستا به خوبی نمایان است. علیرغم بافت تاریخی اخلمد، این روستا بسیار زیبا و همچنین بسیار خوش آب و هوا است به طوری که روستای اخلمد یکی از ییلاق‌ها در نزدیکی شهر مشهد به حساب می‌آید و سالانه تعداد بسیاری از افراد ساکن مشهد و ساکن شهرهای اطراف برای گذراندن تعطیلات و برای تفریح به این روستا سفر می‌کنند.

 

راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی و گردشگری ایلام مستقر میشوند 06/12/1401 مهر

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد شریفی اظهار کرد: راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی و گردشگری و همچنین مبادی ورودی شهرهای استان ایلام ویژه ایام نوروز مستقر می‌شوند.دبیرستاد خدمات سفر و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: برای این راهنمایان گردشگری قبل از ایام تعطیلات نوروز دوره آموزشی یک‌روزه نحوه برخورد با گردشگران و مسافران نوروزی برگزار می‌شود.

 

اصفهان در دام بحران فرونشست / زنگ خطر مرگ تدریجی آثار باستانی در نصف جهان به صدا درآمد 10/12/1401 ایسکانیوز

خشکی بیش از دو دهه زاینده‌رود در اصفهان، موجب تشدید بحران‌های زیست‌محیطی و خطر فرونشست برای آثار باستانی در اصفهان شده است. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اصفهان از دیرباز یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است. اصفهان شهری است پر جنب‌وجوش که در امتداد رودخانه‌زاینده رود قرار دارد.

سرای عامریها فک پلمب شد 26.12.1401 ایرنا

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مساعدت دستگاه قضایی، این مجموعه اقامتی پس از اکوکمپ متین‌آباد فک پلمب شد.ایزدی تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن حمایت از اقتصاد گردشگری، همواره نسبت به سلامت اجتماعی و رعایت فرهنگ مقصد تأکید دارد.مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در پایان گفت: مسافران در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند مسائل خود را با شماره ۰۹۶۲۹ درمیان بگذارند.