گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان درخرداد ماه 1402

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان درخرداد ماه 1402

تهیه و تنظیم : امیررضا ولی زاده، مرجان شعبان نژاد، سعید پورمند، زهرا باجلان

https://honar.bashariyat.org

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 61 خبر در طول خرداد ماه 1402 تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، هنرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری‌آنلاین و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق هنر و هنرمندان در خرداد ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: کوثر ولی زاده، فرشته خیام الحسینی، رژین سراجی، مهین ایدر، منا احمدی پور، رزا جهان بین، آیلار اسماعیلی، مرجان شعبان نژاد، پویا حسابی، امیررضا ولی زاده می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارشخرداد ماه 1402 به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

 

۱احضار، صدور و اجرای حکم

مرضیه محمودی، روزنامه نگار به پرداخت جزای نقدی محکوم شد

مرضیه محمودی، روزنامه نگار و سردبیر پایگاه خبری تجارت نیوز توسط دادگاه به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.خانم محمودی در این خصوص اعلام کرد: “حکم دادگاه حمید رسایی آمد. برای یک توییت به ۲۴ میلیون جریمه نقدی محکوم شدم. البته تخفیف خورد و به ۶ میلیون تومان رسید. امروز جریمه را پرداخت کردم.چندی پیش حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس طی اظهاراتی که انتقادات زیادی را در پی داشت مدعی شده بود که “معترضان‌ایران می‌خواهند هر شب با یکی‌بخوابند و مثل حیوان بچرند!خانم محمودی که با انتشار مطلبی در صفحه خود از این روحانی انتقاد کرده بود، با شکایت حمید رسایی از او روبرو شد. سپس وی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. خانم محمودی در این خصوص اعلام کرد: “دادگاه قبلی تمام نشده، دوباره به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده‌ام. در حالی که شاکی مشخص نیست.( 01/03/1402 هرانا)

زندان اوین؛ محمد باقر مرادی به مرخصی درمانی اعزام شد

محمد باقر مرادی، روزنامه‌ نگار محبوس در زندان اوین، به مرخصی درمانی اعزام شده و تحت عمل جراحی قرار گرفت .( 01/03/1402 هرانا)

ویدا ربانی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شد

ویدا ربانی، روزنامه نگار محبوس در زندان اوین، یکشنبه سی و یکم اردیبهشت، در پی حال نامناسب جسمی به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد. خانم ربانی در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۸، به همراه یکی از اعضای حزب اتحاد ملت ایران، به دلیل دعوت به شرکت کردن در تجمع اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و همان روز آزاد شد.ویدا ربانی، متولد ۱۳۶۸، ساکن تهران، متاهل، عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، کارشناس ارشد علوم سیاسی و کارشناس روزنامه نگاری است.(03/03/1402 هرانا)

نسیم سلطان بیگی، روزنامه نگار به دادسرا احضار شد

نسیم سلطان بیگی، روزنامه نگار و فعال دانشجویی سابق، جهت دفاع از اتهامات انتسابی در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای اوین حاضر شد.خانم  نسیم سلطان بیگی شامگاه بیست و یکم دی‌ ماه ۱۴۰۱، هنگام خروج از کشور توسط ماموران اطلاعات سپاه در فرودگاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او نهایتا در تاریخ هفدهم بهمن ماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بود د.(03/03/1402 هرانا)

احضار مهدی نصیری روزنامهنگار و فعال سیاسی به اداره نظارت و پیگیری سپاه پاسداران در قم

مهدی نصیری، فعال سیاسی، ساکن استان قم، با دریافت تماس تلفنی به اداره نظارت و پیگیری سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در آن استان احضار شد. مهدی نصیری، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، از بابت پرونده ای که با شکایت حمید رسایی بر علیه این فعال سیاسی باز شده بود در دادگاه ویژه روحانیت استان قم حاضر شده بود و احضار وی پس از بازگشت وی از آن جلسه دادرسی صورت گرفته است.مهدی نصیری، روزنامه نگار و از مدیران پیشین روزنامه کیهان، نزدیک به طیف اصولگرا و حامیان علی خامنه ای، رهبر جمهوری است و چندی پیش با انتشار مقاله ای به نقد سیاسی حجاب اجباری در ایران پرداخته بود.(07/03/1402 آریانشنال)

محکومیت بهروز بهزادی، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای به حبس و پرداخت جزای نقدی

بهروز بهزادی، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. او پیش‌تر با شکایت سپاه پاسداران به «نشر اکاذیب» متهم شده بود. بهزادی، روزنامه‌نگار، پس از محاکمه در دادگاه و با شکایت سپاه پاسداران، از بابت دو پرونده قضایی به تحمل شش ماه حبس تعزیری یا پرداخت ۱۵ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. 04.03.1402 روزنامه اعتماد

رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران به دادسرای امنیت اوین احضار شد

محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران بار دیگر به دستور مقام قضایی به دادسرای امنیت زندان اوین احضار شد. این سینماگر روز شنبه ششم خردادماه با حضور در دادسرای اوین، به پرسش‌های مقام قضایی پاسخ داد. این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ۵۱ ساله پیش از این نیز به دلیل امضای بیانیۀ «تفنگت را زمین بگذار» به دو سال حبس تعلیقی و پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود. بیانیۀ یاد شده خردادماه پارسال، از سوی گروهی از هنرمندان و سینماگران ایرانی در واکنش به سرکوب اعتراضات مردمی پس از فرو ریختن برج متروپل آبادان منتشر شد که خشم نهادهای امنیتی و مسئولان حکومتی را برانگیخت و موج تازه‌ای از احضار و بازداشت سینماگران سرشناس ایران را در پی داشت.

06.03.1402 رادیو فردا

به دلیل عدم رعایت “حجاب اجباری”؛ شقایق دهقان به ده روز حبس محکوم شد

کاوه راد، وکیل خانم شقایق دهقان در رابطه با صدور حکم حبس این بازیگر اعلام کرد: این پرونده که در پی شکایت پلیس امنیت عمومی از خانم دهقان گشوده شده، منجر به صدور رای ده روز حبس گردیده و با توجه به اینکه اتهام انتسابی در زمره جرایم درجه هشت قرار دارد، حکم صادره قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است. خانم دهقان در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت ماه، در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به دلیل «جریحه دار کردن عفت عمومی از طریق انتشار تصویر بدون حجاب در فضای مجازی» متهم و برای وی قرار کفالت صادر شده بود.( 16/03/1402 هرانا)

قرار جلب آزاده صمدی و لیلا بلوکات صادر شد

در پی کشف حجاب خانم ها آزاده صمدی و لیلا بلوکات در مراسم تشییع پیکر رضا حداد در تاریخ 31 اردیبهشت 1401، پس از اخذ دفاعیات متهم و اظهارات وکیل آن ها، بدلیل جریحه دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب، بازپرس دادسری فرهنگ و رسانه برای متهمین قرار جلب به دادرسی صادر کرد.( 22/03/1402 فارس)

احضار سه روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای به دادگاه انقلاب تهران

سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای به نام‌های سعیده شفیعی، مهرنوش زارعی هنزکی و نسیم سلطان بیگی، به دادگاه انقلاب تهران احضار شدند و در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۲ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه خواهند شد. اتهام‌های هر یک از این سه روزنامه‌نگار «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی» است.( 19/03/1402 کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

سینما ماندانا به دلیل “عدم رعایت حجاب” پلمب شد

روز شنبه بیست و هفتم خردادماه، سینما “ماندانا” در تهران به دلیل آنچه “عدم رعایت حجاب اجباری” عنوان شده، توسط پلیس امنیت اخلاقی پایگاه شکاری شش نبرد و به دستور دادسرای ناحیه هشت تهران، پلمب شده است. محمد قاصد اشرفی مدیر سینما ماندانا ضمن بیان اینکه “بعضی کارمندان در داخل سینما زندگی می کنند و پلمب سینما مشکلات زیادی را برای آنها به همراه داشته است” در ادامه افزود: “در سینما ماندانا نزدیک به بیست و دو نیرو مشغول به کار هستند و پلمب این مکان خسارات زیادی را به ما وارد میکند.”( 30/03/1402 هرانا)

۲بازداشت

مائده آدمی مکری، دانشجوی دانشگاه هنر تهران بازداشت شد

مائده آدمی مکری دانشجوی رشته ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. تاکنون از دلایل بازداشت این دانشجو اطلاعی حاصل نشده است ( 27/03/1402 هرانا)

۳هنرمندان زندانی

سروناز احمدی، مترجم کتاب «انقلاب در نقطه صفر» به فهرست نویسندگان زندانی در ایران اضافه شد

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که سروناز احمدی، مترجم کتاب «انقلاب در نقطه صفر» به فهرست نویسندگان زندانی افزوده شده است. این بیانیه از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست «بازداشت و صدور احکام ظالمانه» علیه شهروندان ایرانی به ویژه نویسندگان و اعضای این کانون را «بی‌درنگ» متوقف کند. در پایان بیانیه کانون تاکید شده است: «هر انسانی که دل در گرو آزادی و شأن و کرامت انسانی دارد و هر تشکل آزادی‌خواهی باید خواهان آزادی بی‌‌‌قید و شرط سروناز احمدی و کامیار فکور و همه نویسندگان و روزنامه‌نگاران، فعالان اجتماعی و زندانیان سیاسی و عقیدتی باشد.»این اولین بار نیست که کانون نویسندگان ایران درباره وضعیت نویسندگان زندانی در کشور هشدار می‌دهد.از زمان آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی و با شدت گرفتن سرکوب‌ها، کانون درباره تشدید فشارها علیه نویسندگان ابراز نگرانی کرده است

( 07/03/1402 آریانشنال)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نیلوفر حامدی برگزار شد

سه شنبه نهم خردادماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نیلوفر حامدی، روزنامه نگار در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران  به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در جریان این جلسه خانم حامدی از بابت اتهامات “همکاری با دولت متخاصم، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به دفاع از خود پرداخته است. 09.03.1402 هرانا

گزارشی از جزئیات جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات الهه محمدی

شهاب میرلوحی، وکیل مدافع الهه محمدی، روزنامه نگار، ادعای سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر “ارائه فرصت مکفی به وکیل برای مطالعه پرونده متهم” را غیر واقعی عنوان کرد و اظهار داشت که این امکان برای او محیا نشده و در روند نکته‌ برداری از پرونده موکلش، با کارشکنی هایی از جمله اعمال محدودیت های زمانی و تذکر های پی در پی مواجه بوده است. 09.03.1402 هرانا

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت سجاد شهرابی، گوینده رادیو در زندان اوین

شیما شهرابی، خواهر سجاد شهرابی شهروند بازداشتی اعلام کرد: علیرغم تعیین وثیقه یک میلیارد تومانی، از پذیرش وثیقه و آزادی برادرم ممانعت به عمل آمده است.سجاد شهرابی در تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدرش بازداشت و پس از گذشت سیزده روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شده است . تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. ( 16/03/1402 کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

آتنا فرقدانی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد

خانم  آتنا فرقدانی کارتونیست و فعال مدنی توسط شعبه یکم دادیاری دادسرای اوین احضار و در پی مراجعه به دادسرای اوین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا به زندان قرچک ورامین منتقل شد. تا زمان تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این فعال مدنی بازداشتی اطلاعی در دسترس نمی‌باشد. ایشان پیش از این نیز از بابت فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (18/03/1402 هرانا)

گزارشی از آخرین وضعیت توماج صالحی در زندان دستگرد اصفهان

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی علیرغم گذشت بیش از هفت ماه از زمان دستگیری کماکان در یکی از سلولهای امنیتی زندان دستگرد اصفهان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. نزدیکان این شهروند گفتند که وی چند ماه پس از بازداشت، در بازجویی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با وجود جراحات، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است. توماج صالحی، اوایل آبان ماه ۱۴۰۱، در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری های رسمی مدعی شدند، بازداشت وی در هنگامی که او قصد خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور را داشته، صورت گرفته است. ادعایی که توسط نزدیکان او تکذیب شد.( 20/03/1402 هرانا)

۴رسانه و مطبوعات

پلمب پردیس سینمایی گلشن مشهد به دلیل «عدم رعایت حجاب مراجعان»

مجتمع پردیس سینمایی گلشن در برج آرمیتاژ مشهد، روز شنبه هفتم خرداد ماه به دلیل «عدم رعایت حجاب مراجعان» پلمب شد.

شهر آرا 10.03.1402

بخشنامه وزارت ارشاد درباره استفاده از نام‌ها و گویش‌های محلی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشنامه‌ای از بلامانع بودن استفاده از نام‌های مورد استفاده در گویش­‌های محلی و قومی رایج در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه­‌ها و اماکن خبر داد. در بخشی از این بخشنامه خطاب به معاونان، رؤسا و مدیران کل ستادی و استانی این وزارتخانه آمده است: «در اجرای مادۀ ۶ آیین­‌نامۀ اجرایی قانون ممنوعیت به­ کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب سال ۱۳۷۸ هیأت وزیران و اصلاحات بعدی در سال ۱۳۹۴مطابق نص صریح آیین­‌نامۀ یادشده، استفاده از نام‌های رایج در گویش­‌های محلی و قومی در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه­.ها و اماکن مانعی ندارد. 08.03.1402 ایسنا

واکنش به ضرب ‌وشتم یک خبرنگار توسط محافظان سید حسن خمینی

ایمان شمسایی  مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در نامه‌ای سرگشاده که در صفحه مجازی خود منتشر کرد، در واکنش به ضرب و شتم یک خبرنگار توسط محافظان سیدحسن خمینی از وی خواست مسأله را شخصا پیگیری کند. 10.03.1402 ایسنا

سانسور عجیب فیلم “از کرخه تا راین” در صداوسیما!

صدا و سیما در شرایطی که بینندگانش هر لحظه رو به افول است و کمتر کسی برای سرگرمی یا دیدن اخبار سراغش می‌رود، خود کمر به کمتر شدن مخاطبان نزدیکش بسته است.  فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا طی ۳۱ سالی که از ساخت آن می‌گذرد، به کرّات از شبکه‌های صدا و سیما پخش شده و موسیقی دلنواز مجید انتظامی و بازی تاثیرگذار هما روستا، از نکات مثبت این فیلم بودند که فارغ از موضوع فیلم، به دل مخاطبان می‌نشست و بسیاری را پای دیدن «از کرخه تا راین» نشاند. تلویزیون ملی در بازپخش مجدد این فیلم که بسیاری بابت پخش چندین باره آن، دیالوگهایش را هم حفظ هستند، دست به سانسور آن زده است. از جمله این سانسور‌ها می‌توان به سکانس اعتراض علی (با بازی علی دهکردی) به خدا در کنار رود راین اشاره کرد که همزمان یک مرد مست آلمانی نیز بعد از پرت کردن بطری مشروب در آب، به راز و نیاز با خدا می‌پردازد، اشاره کرد. 15/03/1402 پارسینما

اخذ پروانه نمایش منوط به رفتار شخصی بازیگران و عوامل خارج از سینما شد

طی نامه ای حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما خواستار منع بکارگیری «بازیگران و عوامل هنجارشکن» در فیلم‌ها شد. ایشان در ادامه اذعان داشتند که اهالی سازمان سینمایی با دست پس می‌زنند با پا پیش می‌کشند، شاید در خود ساختار این‌گونه نباشد و این چیزی باشد که از بیرون به چشم می‌آید؛ اما تناقض ‌حرف‌ها و رفتارهای مدیران سینمایی این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا آنچه که گفته می‌شود، با آن‌چه که به عنوان نامه به رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما ارسال می‌شود متفاوت است.

(28/03/1402 خبر فوری)

نظارت بر شبکه نمایش خانگی برعهده سازمان صدا و سیما قرار گرفت /مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر شد

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی مشخص و برای فعالان بخش خصوصی به‌ویژه در پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخش‌هایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخش‌های دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند.( 30/03/1402 تسنیم)

۵لغو کنسرت، جشنواره و توقیف فیلم

توقف نمایش «عنکبوت مقدس» در روسیه

مقامات روسیه نمایش فیلم «عنکبوت مقدس» را در سالن‌های سینمای این کشور به حالت تعلیق درآوردند. این فیلم در ۱۱ می در روسیه اکران شد اما کمتر از یک هفته بعد وزارت فرهنگ این کشور مجوز پخش فیلم را پس گرفت.وزارت فرهنگ روسیه اعلام کرد اکران این فیلم به دلیل این که حاوی اطلاعاتی است که انتشار آن توسط قوانین فدراسیون روسیه ممنوع است، لغو شده است.«عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی کارگران ایرانی-دانمارکی که روایتگر داستان یک قاتل زنجیره‌ای در ایران است، سال گذشته در جشنواره فیلم کن رونمایی شد و نمایش این فیلم در جشنواره با دلیل محتوای نادرست و کاملا سیاسی مورد اعتراض رسمی مقامات ایرانی قرارگرفت.(05/03/1402 ایسنا)

اکران فیلم «تفریق» با بازی ترانه علیدوستی ممنوع شد

فیلم سینمایی «تفریق» قرار بود بدون تبلیغات و در «سکوت خبری» در سینما‌های ایران اکران شود، اما سازمان سینمایی بر اساس آنچه «فعالیت سیاسی عوامل» خوانده شده، اجازه اکران آن را صادر نکرده است.سازمان سینمایی در حالی از نمایش فیلم «تفریق» جلوگیری کرده است که به گفته مسئولان آن، این فیلم مجوز نمایش دارد و «حواشی» ایجاد شده برای برخی عوامل فیلم، بخصوص ترانه علیدوستی مانع از نمایش آن شده و «ظرف چند ماه آینده» اکران خواهد شد.این فیلم که داستان برخورد دو زوج را روایت می‌کند و در آن ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده هرکدام در دو نقش متفاوت بازی کرده‌اند، نخستین بار پارسال در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد و سپس در چند رویداد سینمایی بین‌المللی به نمایش درآمد.(09/03/  ۱۴۰۲ اعتماد)

ممنوع الخروجی فاطمه معتمدآریا اجرای یک نمایش را در وین لغو کرد

نمایش «بچه» به کارگردانی  افسانه ماهیان و نویسندگی نغمه ثمینی قرار بود درجشنواره«وینرفست فوخن» از تاریخ 5 الی 9 ژوئن، طی چهار شب چهار اجرا داشته باشد اما این فستیوال از لغو اجرای این نمایش خبر داد و  در دلیل عنوان کرده است که ازآنجایی که فاطمه معتمدآریا،‌ بازیگر اصلی این نمایش اجازه خروج از ایران ندارد، اجرای نمایش لغو می‌شود. ( 15/03/1402 اعتمادآنلاین)

تاثیر عملکرد بازیگران بر سریال‌ها/ پخش این سریال‌ها ممنوع می‌شود؟

مجوز پخش برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی در آستانه انتشار  به دلیل عملکرد برخی بازیگرانشان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حالی از سریال‌هایی همچون «پدرگواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت‌الله به عنوان گزینه در آستانه پخش در شبکه نمایش خانگی یاد می‌شود که  اظهارات اخیر یکی از تهیه‌کنندگان (جواد نوروزبیگی) در قبال پخش سریال «پدر گواردیولا» حاکی از این است که این سریال برای مجوز پخش با یک مشکل بزرگ روبه روست و آن ممنوع‌التصویری تعدادی از بازیگران اصلی آن است.(16/03/1402 ایسنا)

دلیل لغو کنسرت‌های تالار وزارت کشور از زبان معاون وزیر

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لغو بعضی از کنسرت‌های موسیقی در تالار وزارت کشور گفت: وزارت کشور نقص فنی را علت لغو این رویدادها اعلام کرده که به زودی رفع و کنسرت‌ها ادامه خواهد یافت. وی گفت: سال گذشته حدود ۴ هزار و ۳۰۰ کنسرت موسیقی در کل کشور برگزار شد و طبیعی است که در این تعداد بعضی از کنسرت‌ها به دلیل نقص فنی سالن یا هر دلیل دیگری دچار اختلال شده باشند اما این به معنای این نیست که روند کلی برگزاری کنسرت‌ها دچار اختلال شده یا روند برگزاری آنها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار مانع شده است.( 24/03/1402 ایرنا)

لغو اکران مردمی «عروسی مردم»/ خانم بازیگر را به مشهد راه ندادند!

مجید توکلی کارگردان فیلم عروسی مردم با انتشار پستی در صفحه ی اینستاگرامش از لغو شدن اکران مردمی این فیلم در مشهد به دلیل ممانعت از ورود نازنین بیاتی، بازیگر اصلی فیلم به این شهر خبر داد.  (30/03/1402 وقت صبح)

۶انتقاد، تجمع اعتراضی، ممنوع الکاری

ممنوعیت از کار چند خواننده پاپ

بهمن بابازده‌ خبرنگار موسیقی در فضای مجازی از ممنوعیت فعالیت چند هنرمند از جمله رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره، بابک جهانبخش و امید حاجیلی از سوی کمیته «پیگیری وضعیت چهره‌ها» خبر داد. با این حال رضا صادقی، امیر مقاره و محسن یگانه در صفحات شخصی خود در فضای مجازی به خبر ممنوعیت فعالیتشان واکنش داشتند. امیر مقاره خواننده گروه ماکان ـ طی رشته استوری‌هایی در حساب رسمی خود در اینستاگرام، ممنوعیت فعالیت خود را تلویحا تأیید کرد و در همان فاصله محسن یگانه نیز با انتشار پُستی در فضای مجازی به نوعی بر این خبر مهر تأیید زد. رضا صادقی گفت: برای دومین مرتبه است که ممنوع الکار و ممنوع الخروج می شوم (08/03/1402 ایسنا)

مرضیه برومند از تلاش وزارت ارشاد برای تغییر اساسنامه و «کنترل» خانه سینما خبر داد

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما با اشاره به مشکلات در مسیر تغییر اساسنامه این نهاد صنفی، اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی تلاش می‌کند خانه سینما را «تحت کنترل» خود درآورد. 13,03.1402 ایلنا

خواننده گروه موسیقی بمرانی ممنوع الخروج شد؟

بهزاد عمرانی خواننده گروه موسیقی بمرانی اعلام کرد که در فرودگاه پاسپورتش را توقیف کرده‌اند. معمولا در چنین حالتی که پاسپورت شخصی توسط یک نهاد امنیتی گرفته می‌شود به این دلیل است که شخص مزبور ممنوع الخروج شده است. ( 18/03/1402 شرق)

۷-آثار باستانی و گردشگری

موضوع فعالیت معدنی در جوار آتشکده نیاسر پیگیری حقوقی شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: موضوع فعالیت معدنی در جوار آتشکده نیاسر از نظر حقوقی پیگیری شده است و در صورت انجام عملیات انفجار در این معدن، به دلیل تهدید منظر تاریخی و طبیعی آتشکده، چاره ای به جز تعطیلی معدن وجود ندارد.۲۰ سال است که برداشت سنگ معدنی در حریم آتشکده نیاسر نگرانی هایی بابت آسیب های احتمالی و مخدوش شدن حریم منظری این اثر باستانی را در پی داشته است.آتشکده نیاسر در ۳۵ کیلومتری غرب کاشان و در منطقه ای کوهستانی در ارتفاعات کرکس قرار دارد. گفته می شود این آتشکده مربوط به اواخر دوران اشکانی و یا اوایل دوران ساسانی است.این اثر که در سال ۱۳۱۷ در شمار آثار ملی ایران قرار گرفته است، از کهن ترین و سالم ترین چهارتاقی های موجود در کشور به شمار می آید.(ایرنا دوم خرداد ۱۴۰۱)

مشکلات مسجد جامع اصفهان ناشی از افول اقتدار قانونی وزارت میراث فرهنگی است

حمیدرضا حسینی (پژوهشگر و کنشگر میراث فرهنگی) به جوابیه‌ی وزارت میراث فرهنگی درباره وضعیت مسجد جامع اصفهان پاسخ دوباره‌ای داد و از ضعف مدیریتی در اتخاذ و اجرایی کردن آنها سخن به میان آورد.در مرحله نخست، بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی به نیازهای هیأت امنا برای برگزاری مراسم و مناسک مذهبی و عدم تشریک مساعی با هیأت امنا و اداره اوقاف برای برخورداری نمازگزاران از سیستم‌های تهویه، سرمایش، گرمایش، صوتی و روشناییِ متناسب با بناهای تاریخی موجب شد که هیأت امنا مستقلا وارد عمل شود و آن‌چه را خود به صلاح می‌داند به اجرا گذارد. (آریانشنال 04/03/1402)

دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز: ۱۵خانه بافت تاریخی تخریب شده است

محمد مهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز از تهدید به تخلیه و آغاز تخریب بخشی از خانه‌های تاریخی خبر داد، اما مدیر کل میراث فرهنگی این خبر را تکذیب کرد. کلنگ تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز با هدف اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ از اردیبهشت ۱۳۹۰ و همزمان با اولین روز هفته میراث فرهنگی، بر گذر تاریخی خانقاه احمدی زده شد و ۴ خانه تاریخی را ویران کرد. 08.03.1402 شرق

مدیر مجموعه حافظیه شیراز آزاد شد

زهره ادهمی، مدیر مجموعه حافظیه شیراز که پیشتر به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط گردشگران در مجموعه حافظیه، بازداشت شده بود، چهارشنبه دهم خرداد 1402 آزاد شد. 10.03.1402 هرانا

سایه سنگین تخریب بر سر یادگار امیر کبیر

از چندین سال قبل زمزمه‌ها و هشدار‌هایی مبنی بر امکان تخریب بخشی از دارالفنون به دلیل گذشت سال‌ها از عمر این بنا مطرح شد و قدم‌هایی در جهت مرمت آن برداشته شد و مسئولان آموزش و پرورش خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای حفظ و نگهداری از این بنای تاریخی شدند. در سال ۱۳۹۵ اتفاق بزرگی افتاد و ردیف بودجه مستقلی تحت عنوان مرمت و بازسازی و ایجاد موزه تعلیم و تربیت در دارالفنون در نظر گرفته شد.

با این وجود بازسازی و مرمت مدرسه دارالفنون سال‌ها طول کشیده است . در آذر ماه ۱۴۰۰ عملیات حفاظتی مرمتی مدرسه تاریخی دارالفنون آغاز شد و اقدامات مرمتی از قبیل خاکبرداری تا رسیدن به تراز ارتفاعی مناسب و بسترسازی شفته آهکی مناسب در حیاط غربی و شرقی مدرسه، حذف الحاقات فاقد ارزش تاریخی و استحکام بخشی در بخش شمال غربی مدرسه تاریخی دارالفنون، بهسازی خاک با دو روش سنتی و مدرن در یال غربی ساختمان صورت گرفت؛ نقطه قوت این عملیات به کارگیری روشی تزریق مواد مناسب با کمترین مداخله در این بنای تاریخی بود اما  تاکنون مرمت این بنا نیمه کاره مانده و درهای آن به روی مردم بسته است.

میراثی که در خطر ماند!

«نقالی» یکی از هنرهای نمایشی ایران است که از دیرباز در این مرز و بوم اجرا می‌شده، اما گرد فراموشی و بی‌توجهی بر چهره این هنر ایرانی موجب شد که در فهرست جهانی میراث در خطر یونسکو ثبت شود؛ اقدامی که به نظر می‌رسد دردی از وضعیت «نقالی» دوا نکرده و در سال‌های پس از ثبت هم این میراث در انزوا قرار دارد. 06.03.1402 ایسنا

خانه مصدق موزه می‌شود

رحیم خاکی مدیرکل میراث فرهنگی البرز اعلام کرد: خانه مصدق بنای ارزشمندی است و بازگشایی و تبدیل آن به موزه تخصصی در اولویت میراث فرهنگی قرار دارد.

 

کشف ۳۹۳ سکه عتیقه باارزش در کرمانشاه

سردار مهدی حاجیان  فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، از کشف ۳۹۳ عدد سکه تاریخی متعلق به دوران اسلامی، سلوکی‌ها، اشکانیان و ساسانیان به ارزش ۶۰ میلیارد ریال خبر داد. 13.03.1402 راهبرد معاصر

سه بنای تاریخی شوشتر در تملک اداره کل راه و شهرسازی محکوم به تخریب‌اند

علی‌محمد چهارمحالی کارشناس مرمت بناهای تاریخی با اشاره به تملک سه بنای تاریخی گازر، امین‌زاده و حمام تاریخی شوشتر توسط یکی از شرکت‌های اداره کل راه و شهرسازی گفت: این بناهای تاریخی در سال‌های اخیر به دلیل نبود برنامه‌ای منسجم و سازمان یافته مورد آسیب قرار گرفته‌اند و بی‌دفاع محکوم به تخریب‌اند به طوری ممکن است در اثر بلااستفاده ماندنشان عاقبت ویران شوند.( 22/03/1402 ایسنا)

«جوبجی» روزهای سخت و دشواری را سپری می‌کند

دکتر آرمان شیشه گر باستان‌شناس پیشکسوت با هشدار درباره خطر نابودی محوطه باستانی جوبجی در رامهرمز گفت: این محوطه باستانی روزهای سخت و دشواری را سپری می‌کند و با تهدیدهای ریز و درشتی دست به گریبان بوده و اگر مسؤولان شهری و استانی هر چه زودتر اقدام مناسبی انجام ندهند از چهره‌ تاریخ حذف خواهد شد.( 22/03/1402 ایسنا)