۱۵بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد

1402.06.02 ایرنا

یاسوج – ایرنا-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۵بنای تاریخی این استان در دوران فعالیت دولت سیزدهم مرمت شده است.

سعید طالبی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بناهای تاریخی با اعتبار بالغ بر ۸۰میلیارد ریال مرمت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان‌کرد: مهمترین بناهای تاریخی مرمت شده استان در ۲سال گذشته تاکنون بافت تاریخی روستای کریک، بنای تاریخی امامزاده علی (ع)، بازار تاریخی بافت تاریخی دهدشت، پل پاتاوه، بنای تاریخی امامزاده بابا احمد (ع)، رفع خطر سه قلعه تاریخی دیشموک، راک و ضرغام آباد بوده است.

طالبی پور تصریح کرد:با حمایت‌های دولت برخی از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد آماده واگذاری به بخش خصوصی با هدف سرمایه‌گذاری و رونق اشتغال‌زایی برای مردم است.

وی عنوان کرد:کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار اثر میراث فرهنگی دارد که ۷۹۰مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

طالبی پور ابراز کرد:نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی افزود:آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

وی گفت:آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند،این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزیی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

این استان در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.