خانه ۲۰۰ ساله طلوعی در دزفول رفع خطر شد

1402.07.06 ایرنا

دزفول – ایرنا – سرپرست اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول گفت: بنای ارزشمند و ۲۰۰ ساله طلوعی که در فهرست آثار ملی ثبت شده رفع خطر و استحکام سازی شد.

حمید رضا خادم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ️خانه طلوعی در هسته اولیه شکل گیری بافت قدیم دزفول به نام محله قلعه در زمینی به مساحت ۳۲۴ مترمربع در ۲ طبقه بنا شده است.

وی ادامه داد: این بنای ارزشمند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده دارای قدمتی نزدیک به ۲۰۰ سال است که با داشتن عناصر و تزیینات مربوط به معماری بومی دزفول یکی از خانه های تاریخی شاخص این شهرستان محسوب می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول تصریح کرد: به منظور رفع خطر از این بنای تاریخی علاوه بر آواربرداری و خاکبرداری و همچنین بازگشایی قسمت‌های مسدود شده، استحکام بخشی پای دیوارها،شمع بندی و تقویت ستون‌ها انجام شده است.

وی افزود: طاق‌های ریخته شده این بنا ترمیم و دوغاب ریزی پشت طاق نیز انجام شده که ضمن رفع خطر این بنای تاریخی، اقدام های لازم برای استحکام سازی ان انجام شده است.

خادم با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد معماری این خانه تاریخی ادامه داد: دهلیز ورودی، حیاط مرکزی، ایوان، شوادون، مشبک‌های گچی به صورت گرده‌کاری، تزیینات آجری خوون‌چینی شده و ستون و سرستون آجری از ویژگی‌های مهم معماری این بنا است

به گزارش ایرنا، این خانه تاریخی از آنجا که در سال‌های اخیر به صورت متروکه و خالی از سکنه رها شده آسیب و صدمه زیادی به آن وارد شده است.

اواخر مردادماه امسال مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از آغاز مرمت و رفع خطر اضطراری ۱۲ بنای تاریخی در بافت قدیم دزفول شامل خانه‌های تاریخی “لامی”، “اشعری”، “طلوعی”، “کوهی‌نژاد”، “قلمبر۲”، “علیداد قاسمی”، “عدسی”، “سیدصدر”، “خلج قصاب” و “پل باستانی” خبر داده بود.

شهرستان دزفول با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری فراوان سهم بسزایی در جذب گردشگر دارد.

بیش از ۲۰۰ هکتار بافت قدیم دزفول مجموعه ای از آثار معماری است که رابطه میان اجزا و فرم حاصل از ترکیب آنها علاوه بر نمایش مهارت های فنی و هنری، تصویرگر گوشه ای از جریان زندگی معاصر در این خطه است.