متولیان تئاتر کشور، نسل جدید را به سمت نمایش ایرانی هدایت کنند

1402.07.09 صبا

ساسان شکوریان در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره ضرورت پژوهش‌های نمایش تاکید کرد و گفت: بهترین اقدام برای نمایش‌های آیینی و سنتی پژوهش درست، آگاهی و جمع آوری اطلاعات بوده که بی‌شک با رعایت این سه مورد کار فاخری ارائه خواهد شد.

این کارگردان بهبهانی بیان کرد: نمایش «شاماران» در سه بخش صحنه‌ای، سمینار پژوهشی و نمایشنامه‌نویسی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی حضور داشته و این نشان می‌دهد کار پژوهشی دقیق در نمایش تاثیرات ویژه‌ای دارد.
شکوریان افزود: «شاماران» افسانه تاریخی معروفی را در قالب نشاط و سرگرمی نمایش می‌دهد. قدمت چندین هزار ساله ارجان و نقوش اطراف آن، نشان‌گر پیشینه نمایش در این منطقه است.
این کارگردان اظهار داشت: بهبهان جزو پنج شهر خلاق هنرهای نمایشی آیینی و سنتی بوده و با توجه به اینکه چهار راه ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس و اصفهان است بی‌شک سرشار از قصه، آیین و سنت‌های مختلف است و ظرفیت‌های متنوع نمایشی از جمله نقالی داشته که برای توسعه و گسترش آن احتیاج به حمایت‌های مسئولان است.
ساسان شکوریان از کارگردانان موفق خوزستانی بوده که در جشنواره‌های مختلفی چون تئاتر آتشکار ، تئاتر عاشورائیان، بازار تئاتر ایران و جشنواره فجر شرکت داشته و جوایز متعددی کسب کرده و با نمایش «شاماران» از بهبهان خوزستان به بخش ویژه نمایش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی راه یافته است.
بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.