اطلاعیه کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص باز هم اخراج 2 بهائی از دانشگاه

باز هم اخراج دو شهروند بهایی از تحصیل دانشگاهی

سحر پناهی دانشجوی ترم پنجم رشته ادبیات فارسی محض و نوید مقدم نیز دانشجوی ترم پنجم رشته مهندسی برق و الکترونیک با مراجعه به سایت دانشگاه پیام نور با تیتر محرومیت از تحصیل مواجه شده اند.

Capture22

مسئولان دانشگاه پس از شناسایی این دو شهروند ایرانی بعنوان افراد بهایی، تنها به علت اعتقاد ایشان به ائین بهاییت طبق روال سالهای گذشته و واکنش موسسات دانشگاهی در برابر بهاییان،  بدون ارائه هر گونه مدرک و هر گونه دلیل قانع کننده این دو جوان را از ادامه تحصیل محروم کرده اند.

در سال گذشته اخراج شهروندان بهایی از دانشگاه های کشور افزایش چشمگیری داشته و گزارشگر ویژه سازمان ملل بارها به ایران در مورد محرومیت شهروندان از تحصیل هشدار داده است.

اعلام “نقص در پرونده” بهائیان داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در ایران معادل محرومیت از تحصیل آن‌ها بوده که پیوسته در مورد پیروان این آئین بکار میرود.

محرومیت از تحصیل پیروان بهاییان در دانشگاه های ایران با استناد به مصوبه ششم اسفند ماه سال 1369 شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می گیرد. بر اساس بند سوم این مصوبه:

نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه ها جلوگیری شود بلکه چنانچه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام وهنگام تحصیل نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود. که این مصوبه پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی به صورت سیستماتیک در دانشگاه های ایران اجرا میشود.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان، ضمن استناد به مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر هر گونه تبعیض عقیدتی  را محکوم نموده و بار دیگر این پرسش را تکرار میکنند که :

چرا باید حق تحصیل برای همه انسانها فارغ از نژاد، رنگ،عقیده، مذهب، جنسیت و … برابرنباشد؟

703                                                                                                             

  کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

 

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به‌صورت تنها، چه به‌صورت جمعی یا به‌اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.