دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه

1403.02.14 قدس خراسان

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌ حیدریه گفت: چهار حفار غیرمجاز بناهای تاریخی به همراه دو دستگاه فلزیاب غیرمجاز، بیل و کلنگ در گشت‌های نیروهای محیط زیست و با همکاری فرماندهی انتظامی دستگیر شدند.

به گزارش قدس خراسان، علی محمدی اظهار کرد: چهار حفار غیرمجاز بناهای تاریخی به همراه دو دستگاه فلزیاب غیرمجاز، بیل و کلنگ در گشت‌های نیروهای محیط زیست و با همکاری فرماندهی انتظامی دستگیر شدند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌ حیدریه افزود: متهمان به همراه پرونده تشکیل شده برای سیر مراحل دادرسی تحویل مقامات قضایی شدند.

وی ادامه داد: با استناد قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است.

محمدی اضافه کرد: بر این اساس متخلفان از مفاد این قانون به ضبط و مصادره دستگاه مذکور محکوم می‌شوند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه خاطرنشان کرد: چنانچه دستگاه فوق در حفاری غیرمجاز به قصد کشف‌ اموال فرهنگی – تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر مجازات فوق، مرتکب به یک سال تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده(۵۶۲) قانون‌ مجازات اسلامی  مصوب ۱۳۷۵٫۳٫۲ محکوم می‌شود.