گزارشی از آخرین وضعیت سامان یاسین در زندان قزلحصار کرج

1403.02.14 هرانا

خبرگزاری هرانا – سامان صیدی (یاسین)، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان قزلحصار کرج بسر میبرد. بر اساس اظهارات یکی از وکلای آقای صیدی، هنوز گزارش پزشکی ایشان به دادگاه انقلاب ارسال نشده تا پرونده به منظور دریافت گواهینامه عدم تحمل زندان به پزشکی قانونی ارجاع داده شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامان صیدی (یاسین) کماکان در بازداشت بسر میبرد.

رامین صفرنیا، یکی از وکلای این خواننده از عدم اجازه پیگیری پرونده موکلش در شعب ۲۸ و ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد و عنوان کرد: “با توجه به گزارش بیمارستان رازی تهران که به زندان قزلحصار ارسال شده است، بیماریهای موکل مشهود می باشد و باید پرونده ‏پزشکی موکل به پزشکی قانونی ارجاع شود. موکل بصورت تلفنی به اینجانب اعلام کرد که در روز رسیدگی قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اعلام کرد هنوز گزارشی مبنی بر اعلام‌ نظر پزشک متخصص برای دادگاه انقلاب ارسال نشده است تا موضوع به پزشکی قانونی جهت گواهی عدم‌ تحمل حبس و آزادی شما ارجاع شود.”

این وکیل دادگستری افزود: “همچنین پزشک زندان به موکل گفته با این گزارش مشمول عدم‌ تحمل حبس هستید. موکل بنده تقاضای اعمال ماده ۵۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری و تسهیل در ارائه مستندات بیمارستان رازی به پزشک قانونی جهت اعلام نظر در خصوص وضعیت جسمی خود را دارد تا با فک بازداشت موقت با تامین قانونی بعد از ۱۸ ماه آزاد گردد.”

چندی پیش، حسین سرتیپی، دیگر وکیل مدافع آقای یاسین از محکومیت موکلش به پنج سال تبعید به یکی از شهرهای استان کرمان خبر داد.

سامان صیدی (یاسین) اواخر فروردین ماه امسال، جهت انجام عمل جراحی بینی آسیب دیده خود از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان امام علی کرج اعزام و یک روز بعد به زندان بازگردانده شد.

آقای صیدی در تاریخ دهم مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. وی در تاریخ هفتم آبان ماه سال گذشته، از بابت اتهاماتی چون “محاربه، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و اقدام علیه امنیت ملی” در دادگاه عمومی و انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد. نهایتا در دی ماه همان سال، پس از نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور، پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

آقای یاسین (صیدی) در تاریخ یازدهم مردادماه، به همراه شش زندانی سیاسی دیگر از زندان رجایی شهر کرج به بند هشت زندان اوین منتقل شد. در دوازدهم شهریور ماه امسال، او به همراه دوازده زندانی دیگر بدون اطلاع قبلی به قزلحصار منتقل شد و هم اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم عمومی در سالن دارالقران واحد ۴ محل نگهداری زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر، نگهداری میشود.