مرمت بنای تاریخی خانه فاضلین نراقی

1403/05/21 صداوسیما

مدیر بافت تاریخی شهر نراق از شروع عملیات مرمت و نجات بخشی نواحی بام خانه فاضلین نراقی در این شهر خبر داد.

طیبی با اشاره به اینکه مرمت این بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان شروع شده گفت: در این فصل از مرمت، نواحی بام خانه که در سال‌های گذشته با پوشش‌های چوبی به شیوه تیرپوش محافظت شده بود، به دلیل عدم رسیدگی مالکین و منتفعین این بنای ارزشمند در دست اقدام قرار خواهد گرفت.
او افزود: از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی می‌توان به اجرای تاق و تویزه تخریب شده در قسمت‌هایی از بام اشاره کرد و همچنین اجرای طاق‌های تخریب شده که الگو‌های پاطاق در بنا موجود است احیاء خواهد شد.

مدیر بافت تاریخی شهر نراق ادامه داد: در جلسات شورای فنی حوزه میراث‌فرهنگی اداره‌کل مورد اتفاق آرا اعضا قرار گرفت که مرمت نواحی بام مجموعه نفیس این خانه شاخص تاریخی در اولویت دستور کار قرار گیرد.
طیبی با اشاره به اینکه قدمت بنای تاریخی ثبتی فاضلین نراقی مربوط به دوره صفویه است خاطرنشان کرد: این خانه تاریخی با شماره ۲۰۱۳۸ در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مدیر بافت تاریخی شهر نراق افزود: بنای تاریخی ثبتی خانه فاضلین نراقی تاکنون به صورت مرمت‌های اضطراری و رفع خطر، این یادمان ارزشمند تاریخی را حفظ کرده است اما تداوم آن نیازمند مشارکت مالکین و نهاد‌های دولتی من جمله شهرداری است.