اطلاعیه 718 کمیته دفاع از حقوق کودک

برای نجات جان محمد رضا حدادی فقط دو روز مهلت داده اند!

وکیل‌مدافع محمدرضا حدادی: ”موکلم در سن ۱۵ سالگی در کازرون مرتکب قتل شده و تا به امروز که ۲۷ سال دارد، در زندان عادل آباد شیراز بسر می برد. “    برخلاف قوانین جدید آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی و اصول کلی آن (ماده ۹۱ قانون جدید مجازات اسلامی) حکم اعدام محمدرضا حدادی، متهمی که زمان ارتکاب قتل تنها ۱۵ سال داشته به اجرای احکام رفته است.

به گفته پدرش خانواده مقتول تقاضای اجرای حکم را کرده‌اند و به همین دلیل حکم به اجرای احکام رفته است. محمدرضا حدادی متولد ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ در زمان دستگیری ۱۵ سال داشته است، او در تحقیقات اولیه و در دادگاهی که در ۸ آبان ۱۳۸۲ برگزار شد اعتراف به سرقت و قتل کرده بود، ودر ۱۶ آبان همان سال طی نامه‌ای به دادگاه نوشت که یکی از متهمین با وعده پرداخت پول از وی خواسته با توجه به صغر سن ارتکاب قتل را به عهده بگیرد. او همچنین نوشت که فریب متهم دیگر را خورده و در ارتکاب جرم نقشی نداشته است.

بگفته آقای احمدی نیاز، وکیل محمدرضا حدادی “موکلم بعلت عدم دسترسی به وکیل و فقدان توان مالی نتوانسته وکیل بگیرد و بنده به عنوان وکیل رایگان به پرونده ورود پیدا کرده ام.

99

در حالیکه گفته می‌شد از طرف دایره اجرای احکام به خانواده حدادی خبر داده‌ بودند که صبح سه‌شنبه حکم او اجرا خواهد شد، اما او اعدام نشد و اجرای حکم به دو روزبعد یعنی دوم یونی 2016 برابر با 13 خرداد 1395 موکول گردید.

چندی پیش سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای، از مقام‌های ایران خواست حکم اعدام علیرضا تاجیکی، جوان ۱۹ ساله ایرانی را فورا متوقف کنند.  این نوجوان را در سال ۹۲ بر اساس اعترافاتی که به گفته علیرضا تاجیکی زیر شکنجه های فیزیکی، از جمله ضرب و شتم شدید شلاق و حلق آویز شدن از دست و پا، از وی گرفته شد به اتهام ارتکاب قتل و لواط به عنف به اعدام محکوم کرد.

برزان نصرالله‌زاده، کودک-متهم سنی مذهب، با گذشت بیش از پنج سال حبس در زندان رجایی شهرهم‌اکنون با خطر اجرای حکم اعدام روبرو می‌باشد.. او در هشتم خردادماه سال ۱۳۸۹ و زمانی که زیر هیجده سال بود، بازداشت و به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد. این در حالی است که خانواده وی ضمن رد اتهام اعلام داشته‌اند فرزندشان به گروهی وابسته نبوده و دسترسی به اسلحه نداشته است. وی طی مدت محاکمه از حق داشتن وکیل  محروم، و  مدت زیادی را در سلول‌های انفرادی و بدون ارتباط با خانواده و وکیل سپری کرده است

جهانیان بدانند که: دولت جمهوری اسلامی ایران سالهاست که از رتبه‌ی اول جهان در اعدام‌ متهمان نوجوان برخوردار است.

جهانیان بدانند که: سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از سال ۲۰۰۵ تاکنون اعدام دست‌کم ۷۳ نوجوان را ثبت کرده‌اند، از جمله چهار تن در سال ۲۰۱۵، سیزده تن در سال ۲۰۱۴، هشت تن در سال ۲۰۱۳، چهار تن در سال ۲۰۱۲، و هفت تن در سال ۲۰۱۱.

718

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

ماده ۹۱ قانون جدید مجازات اسلامی: در تشکیلات جدید قانون آیین دادرسی کیفری این باب ایجاد شده که به دلیل اینکه زمان ارتکاب بزه و اتهام در سن ۱۵ سالگی بوده و این فرد آن زمان کودک بوده و متوجه عقوبت امر نبوده، بتواند در دیوان عالی کشور اعاده دادرسی داشته باشد“