اطلاعیه 717 کمیته دفاع از حقوق کودک در خصوص 4 ژوئن روز جهانی منع کودک آزاری

4 یون، روز بین المللی کودکان بی گناه قربانی تجاوز و تعرض است

اما: کودکان ایرانی بطور قانونی مورد تعرض و تجاوز قرار میگیرند.

اکثر کشورهای جهان پیمان نامۀ حقوق کودک را امضا کرده، مفاد آن را پذیرفته اند از جمله کشور ایران، در این پیمان نامه  مستقیما به موضوع ازدواج کودکان اشاره نشده که یکی از ضعف‌های این پیمان نامه محسوب میشود. اما از برخی از مواد پیمان نامه و هم‌چنین برخی از مواد پروتکل‌ها و یا بیانیه‌های مختلف کمیته حقوق کودک، میتوان برای ممنوعیت ازدواج کودکان استفاده کرد. بر اساس مادۀ ۱ پیمان نامه حقوق کودک: یک کودک، انسانی است که سن18سالگی را هنوز تمام نکرده است مگر اینکه سن بلوغ از نظر حقوق جاری در کشورهای مربوطه زودتر تعیین شده باشد. و درمادۀ ۳ آمده است: درانجام هر اقدامی که به نوعی به کودک مربوط می‌شود، چه در بخش عمومی، خصوصی، اداری، غیر اداری و یا هر بخش دیگری، رعایت نفع و تامین سلامت کودک بر سایر مسائل تقدم دارد. همچنین طبق مادۀ ۱۶: محدوده‌ی شخصی و خصوصی هیچ کودکی قابل تعرض نیست. این محدوده که شامل همه‌ی جوانب مربوط به امور خانوادگی، مسکونی، حیثیتی و مکاتبات شخصی است، نباید به طور عمد یا غیرقانونی آسیب ببیند. و در مادۀ ۱۸ پیمان نامۀ حقوق کودک در باب نگهداری کودک توسط والدین، میخوانیم که پدر و مادر هر دو با هم مسئول تربیت و رشد کودک هستند و حکومت‌ها جهت اجرای این حق باید از والدین جهت رشد کودک پشتیبانی و حمایت کنند.

اما:

بگفتۀ رئیس اداره ثبت‌احوال شهرستان اهر سال گذشته ازدواج ۱۱۴ دختر زیر ۱۵سال در شهرستان اهر ثبت‌ شده است.

بگفتۀ مدیر کل ثبت احوال کردستان  سال گذشته شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال صورت گرفته است.

بگفتۀ خبرگزاری هرانا مردی ۴۵ ساله دختری ۱۴ ساله را برای ازدواج مجدد خود انتخاب کرد. این فرد پذیرفت در قبال این وصلت دختر نوجوان خود را به عقد یکی از اقوام ۴۰ ساله خانواده عروس دربیاورد.

بگفتۀ فعالین حقوق کودک اکنون قانون با اذن پدر وتشخیص دادگاه هیچ محدودیت سنی برای ازدواج کودکان ندارد.

بگفتۀ روزنامه مردم نو زنجان  اذیت و آزار جنسی ندا دختر دانش آموز 9 ساله روستایی توسط معلمش، خانواده ندا  نامه پزشکی قانونی و تاییدیه معتمدین محل و شورای روستای قره محمد را به خانم حمیده بلوری خبرنگار مردم نو نشان می دهند. اما علیرغم  این آزار جنسی، قاضی دادگاه برای متهم قرار منع تعقیب صادر کرد. 

بگفتۀ آمار:در سال ۱۳۹۳ تعداد ۳۲۱ ازدواج پسر کم‌تر از ۱۵ سال در ایران ثبت شده است. این رقم در شرایطی است که  در طول سال تعداد زیادی از ازدواج‌ها ثبت نمیشوند. ردیف نخست این جدول به خوبی نشان می‌دهد که چه تعدادی از این ۳۲۱ ازدواج با دخترانی با چه سنین ازدواج کرده‌اند. ۱۵ مورد از پسران کم‌تر از ۱۵ سال با دختران کم‌تر از ۱۰ سال، ۱۱۱ مورد با دختران ۱۰ تا ۱۴ سال، ۱۳۹ مورد با دختران ۱۵ تا ۱۹ سال، ۴۱ مورد با دختران ۲۰ تا ۲۴ سال، ۱۱ مورد با دختران ۲۵ تا ۲۹ سال و ۴ مورد با دختران ۳۰ تا ۳۹ سال ازدواج کرده‌اند. اگر چه در جداولی که از سال‌های پیش موجود است، تعدادی از ازدواج‌های پسران کم‌تر از ۱۵ سال با دختران بالای ۳۰ تا ۶۰ سال و بیش‌تر هم ثبت شده است!!!

موارد فوق در حالی صورت میگیرد که طبق ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک کشورهای طرف کنوانسیون متقبل میشوند که از کودکان در برابر تمام اشکال سوء استفاده ها و استثمارهای جنسی حمایت کنند.

717

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران