یک هنرمند در اثر فشارهای ارگانهای امنیتی ناچار به خروج از ایران شد

یک هنرمند جوان از اهالی ارومیە در پی افزایش فشارهای نهادهای امنیتی از ایران خارج شد. اتهام وی «آموزش سرود ای رقیب» در کلاسهای موسیقی است که مضامینی حماسی و در تضاد با نظام ولایت فقیه دارد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، «زاگرس سیاحی» نوازنده و استاد سه‌تار آموزشگاههای موسیقی ارومیە که طی سال‌های اخیر چندین بار به اداره‌ی اطلاعات این شهرستان احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود، در پی افزایش فشارها به همراه خانوادەاش مجبور بە خروج از ایران شد.

«زاگرس سیاحی»

تلگرام ماف نیوز
اتهام زاگرس سیاحی، «آموزش سرود ای رقیب» در کلاسهای موسیقی به شاگردانش است. این سرود که مضامینی حماسی و در تضاد با نظام ولایت فقیه دارد، از سوی برخی از احزاب کُردی، به عنوان نماد ملی معرفی می‌گردد و علیرغم عدم وجود قانونی مشخص در این رابطه، ترویج و یا گوش‌فرادادن به این سرود از سوی نیروهای امنیتی، مصداق ارتباط با احزاب کُردی است.

در همین رابطه چندین بار نیروهای وزارت اطلاعات در ارومیه با مراجعه بە منزل زاگرس سیاحی، اقدام بە تفتیش منزلش کردەاند و از فعالیتهایش به عنوان توهین به مقدسات و تبلیغ علیه دین اسلام یاد شده است.

زاگرس سیاحی متولد ١٩٨٢ میلادی، فرزند هنرمند نامدار کُرد «قادر سیاحی» است.

در ایران، عموما صدور حکم برای متهمین به عضویت و یا همکاری در احزاب کُردی با استناد به ماده‌ی ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی در رابطه با همکاری و یا عضویت در سازمانهای برهم زننده امنیت از سوی دادگاه انقلاب صورت می‌گیرد.