گزارش نقض حقوق هنر و هنرمندان در اردیبهشت ماه 1399

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در اردیبهشت ۱۳۹۹

تهیه و تنظیم : اقای امید شیرمحمدی

 

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
در گزارش اردیبهشت  ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

بیانیه کانون نویسنگان ایران به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات

کانون نویسندگان ایران به مناسبت فرا رسیدن سوم ماه می، مصادف با روز جهانی آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه ای، سلطه سانسور را علت کاهش مخاطبان مطبوعات و کم رنگ شدن نقش تاثیرگذار آنها در جامعه عنوان کرده است.

اعضای صنوف «خانه سینما» خواستار «بیمه بیکاری» شدند

پایگاه خبری تئاتر: اعضای خانه سینما در بیانیه ای از راه اندازی پویشی برای بهره مندی از حقوق بیکاری خبر دادند.

درخواست جامعه باستان‌شناسی از وزیر در زمان کرونا

جامعه باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستارِ «حفظ سلامت و حراست از آثار و محوطه‌های باستانی در زمان شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی» شد.

بیانیه خانه موسیقی درباره دغدغه معیشتی هنرمندان

بیانیه خانه موسیقی ایران با تاکید بر مطالبات صنفی هنرمندان در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا و دغدغه معیشتی جدی اهالی موسیقی منتشر شد.
اعتراض ها،انتقاد وتجمعات

از میلیاردی‌ها مالیات بگیرید اما از همه تئاتر نه/هفت ماه خسارت!/ اجرای آنلاین، تئاتر نیست

مسعود دلخواه معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی تئاتر و گروه‌های تئاتری گرفتن مالیات و کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری، گناه مضاعف است.

محمدحسین فرحبخش خطاب به همایون اسعدیان: از جان این سینما و اهالی آن چه می خواهی که اینجور تخم نفاق می‌پاشی؟

در پی صحبت‌های همایون اسعدیان درباره عیدی‌های اصناف خانه سینما که پنجم اردیبهشت منتشر شد، محمدحسین فرح‌بخش نامه سرگشاده‌ای را خطاب به اسعدیان منتشر کرد.

انتقاد عضو شورای شهر از شوخی سحر قریشی با یک پاکبان

عضو شورای شهر تهران به شوخی نامناسب یک بازیگر زن با یک پاکبان – که به‌تازگی ویدئوی آن واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته – واکنش نشان داد.

طرح فعلی بازگشایی سینماها یک شوخی است/ دولت نمی‌تواند «ناجی» باشد

علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران ضمن تأکید بر لزوم ازخودگذشتگی صنوف مختلف سینمایی برای عبور از بحران کرونا، طرح بازگشایی سینماها در شرایط فعلی را به یک «شوخی» تشبیه کرد.

صادقی: صداوسیما برای گسترش پهنای باند اینترنت با وزارت ارتباطات همکاری کند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یکی از ضرورت های ارتقاء کیفیت آموزش مجازی را رفع کاستی های زیرساختی فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: صداوسیما فرکانس هایی را که در تصرف خود گرفته در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد تا این وزارتخانه بتواند از طریق این فرکانس ها پهنای باند را گسترش بدهد.

آتیلا پسیانی آرزو کرد همه پیش‌بینی‌هایش غلط باشند

آتیلا پسیانی در آستانه تولد 63 سالگی‌اش آرزو کرد همه پیش‌بینی‌هایی که برای آینده تئاتر دارد، اشتباه باشد.

این هنرمند که زاده 10 اردیبهشت سال 1336 است، امسال در 63 سالگی خود در یکی از پیچیده‌ترین دوره‌های تاریخی، تولدی کرونایی را تجربه می‌کند.

هاشمی:‌ عدم هویت شغلی تئاتری‌ها، بزرگترین آسیب این حوزه است

کمال هاشمی کارگردان تئاتر عنوان کرد: این روزها بزرگترین آسیبی که در عرصه تئاتر به چشم می آید، عدم هویت شغلی هنرمندان است. وقتی در جایی می‌گوییم هنرمند تئاتر هستیم ، طوری نگاهمان می‌کنند که انگار وجود خارجی نداریم.

بازگشایی سالن‌های تئاتر کار اشتباهی است/ پروتکل غیرتخصصی ندهیم!

مدیرعامل «خانه تئاتر» در خصوص مطرح شدن بحث بازگشایی سالن‌های تئاتر از یک ماه آینده با صراحت گفت بحث بازگشایی سالن‌های تئاتر در شرایط فعلی کار اشتباهی است.

وارثِ آوارِ عالی قاپو کیست؟

نگرانی‌ها تمامی ندارند؛ دلهره‌هایی که هر بار با شنیدن خبری از نوع یک اتفاق پرهجمه در بناهای تاریخی ایجاد می‌شوند. چه خبری درباره حضور بیش از حد گردشگران در یک بنای تاریخی باشد و چه احتمال عبور مترو از زیر میدان نقش جهان یا خبرِ برگزاری کنسرتی بدون مخاطب و در قالب پخش زنده در اینستاگرام

در فیلم‌های سفارشی، بازیگران پول‌هایی می‌گیرند که حیرت‌آور است

احمد طالبی‌نژاد، منتقد سینما، با اشاره به صرف بودجه دولتی در پروژه‌های سفارشی، تاکید کرد در این فیلم‌ها، بازیگرانی که نهایتا دو یا سه ماه کار می‌کنند، رقم‌هایی را می‌گیرند که حیرت‌آور است.

مستندهای ساخته شده از شجریان درباره هنر او نبوده‌اند/ با قوه قهریه و جبهه‌گیری علیه هنرمند نمی‌توان نظر تاریخ را تغییر داد/ همیشه در یارکشی‌های سیاسی آدم‌ها را دسته‌بندی کرده‌ایم

حسن نقاشی می‌گوید: مستندهای ساخته شده درباره استاد شجریان نتوانسته او را برای ما تصویر کند و هیچکدام درباره هنر او نبوده است. متاسفانه ما همیشه در یارکشی‌های سیاسی سعی می‌کنیم، آدم‌ها را تفکیک و دسته‌بندی کنیم. اما نباید فراموش کرد که با قوه قهریه و جبهه‌گیری علیه هنرمند نمی‌توان نظر تاریخ را تغییر داد.

۲۵۰ هنرمند به وزیر ارشاد نامه نوشتند/ تئاتر را کم‌خاصیت نکنید

۲۵۰ نفر از هنرمندان تئاتر در بیانیه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سخت‌گیری‌ها در صدور مجوز برای فیلم‌تئاترها اعتراض کردند.

۲۵۰ هنرمند تئاتر در بیانیه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تسهیل در صدور مجوز عرضه فیلم‌تئاترها شدند.

وزارت ارشاد به وعده‌های خود عمل نکرد/ یک نامه بی‌سرانجام

 مسئول پیگیری آموزشگاه‌ها و مدرسان موسیقی از عدم تحقق وعده‌های مجموعه‌های دولتی زیرمجموعه وزارت ارشاد در جبران بخشی از خسارت‌های وارده به آموزشگاه‌های موسیقی خبر داد.

نامه سرگشاده «سینماداران» به رییس جمهور

انجمن سینماداران طی نامه‌ای به حسن روحانی رییس‌جمهور خواستار بازگشایی سینماها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند.

انجمن سینماداران ایران در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور با تشریح مشکلات و خسارات وارده به صنف خود در پی‌شیوع کرونا و تعطیلی چندماهه سینماها، متقاضی بازگشایی سینماها طبق پروتکل‌های بهداشتی و حمایت از فعالین این عرصه شدند.

درخواست اهالی هنر از نمایندگان مجلس/ با فساد مبارزه کنید

عبدالله اسفندیاری تهیه کننده سینما درباره خواسته اش از جدیدترین نمایندگان مجلس،گفت:در راس همه خواسته‌ها که منشا گرفتاری‌ها و معضلات بسیاری شده، جلوگیری و مبارزه با فساد است.

اهمیت ندادن به فیلمنامه،‌ سینما را تضعیف کرده است

عضو انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما، گفت: نتیجه اصلی اهمیت ندادن به فیلمنامه‌نویسی باعث می‌شود کسانی که بیشتر بتوانند در بخش تولید و پروداکشن فعالیت کنند فیلم بسازند، به این ترتیب بازیگر و پخش‌کننده به ارکان اصلی و اقتصادی سینما تبدیل می‌شوند و اتفاقی که در دهه پنجاه برای سینمای ایران افتاد بعید نیست دوباره شکل ‌گیرد.

«نان گزیده‌ها» مسئولان را نگران و کارگران را آرام کرد/ مدیران دیگر نمی‌توانند از کنار اعتراضات کارگران به راحتی رد شوند/ بعداز انقلاب از مفهوم مطالبه‌گری غافل شدیم

محمدرضا حاج محمدحسینی می‌گوید: مسئولین امنیتی شهر نگران بودند که اکران و پخش این فیلم اوضاع را ملتهب کند. حتی خیلی از اکران‌های دانشگاهی ما را لغو کرده و مانع اکران کار در مساجد شدند اما بعد از دیدن فیلم، کارگرها به قدری آرام شده بودند که انگار یک فیلمی برای اولین بار حرف دل آنها را زده است.

نبود کپی‌رایت به نفع اپراتورها است!

منصور لشکری‌قوچانی، تهیه‌کننده سینما و یکی از موافقان بازگشایی سالن‌های سینمایی، معتقد است با بازگشایی سالن‌های سینما قطعا موافقم چون هر صنف و فعالیت اقتصادی تا یکسال دیگر با شرایط کرونا درگیر است پس باید همت کرد و و از این مشکل جهانی عبور کرد.

ساخت و ساز غیرمجاز به ثبت جهانی توس آسیب می‌زند

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس گفت: «ساخت ‌و سازهای غیرمجاز به ثبت جهانی توس آسیب می‌زند، اگر طرح تفصیلی ابلاغ و اجرا شود، به پرونده ثبت جهانی نزدیک خواهیم شد.»

وضعیت صنایع‌دستی بد بود، بدتر هم شد!

مدتی است که نگرانی‌ ناشی از مبتلا نشدن به یک بیماری ناشناخته با دغدغه‌های معیشتی ترکیب شده و معجون بدی را به وجود آورده است. انگار «غم نان» در شرایطی عجیب و نابرابر با دغدغه «حفظ جان» در حال رقابت است.

دولت دخالت نکند صنایع دستی از اولویت‌های مردم حذف می‌شود

طراح و تولیدکننده محصولات دست‌ساز با اشاره به کمبود مواد اولیه برای تولید صنایع دستی گفت: دولت دخالت نکند، صنایع دستی از اولویت‌های مردم حذف می‌شود

دولت خدماتی را که به هنرمندان می‌دهد اعلام کند/ مالیات ناعادلانه!

تینو صالحی بازیگر و کارگردان تئاتر معتقد است با وجودی که مشخص نیست در عوض کسر مالیات، دولت چه خدماتی به هنرمندان ارائه می‌دهد پس گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از اجراها عملی ناعادلانه است.

 

اکران آنلاین هم فرصت و هم تهدیدی برای سینماهاست/ ۸۰ درصد مردم امکانات دیدن فیلمهای سینمایی در تلویزیون را ندارند/ عدم تصویب کپی رایت مانع جلوگیری از پخش فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای است

امیر‌حسین حیدری می‌گوید: جا افتادن اکران آنلاین مقداری زمان خواهد برد ولی این اتفاقی است که در نقاط مختلف دنیا آزمایش خود را پس داده است. در خارج هم فیلم‌ها قاچاق می‌شوند ولی باتوجه به اینکه در آنجا قانون کپی رایت رعایت می‌شود، آنها می‌توانند خیلی سریع جلوی این کار را بگیرند و نگذارند که پک‌هایی غیر مجازی بیشتری از یک فیلم پخش شود.

پرویز پرستویی به صداوسیما: گفتگوی برنامه من و شما با ناصر ملک‌مطیعی را پخش کنید، به هیچ جای جهان هم بر نمی‌خورد

پرویز پرستویی خواستار پخش مصاحبه ناصر ملک‌مطیعی با برنامه من و شما شد.

دوسال بعد از درگذشت ناصر ملک‌مطیعی و همزمان با روز بازیگر پرویز پرستویی و تهیه‌کننده برنامه «من و شما» خواستار پخش گفت و گوی ناصر ملک مطیعی از صدا و سیما شدند. برنامه‌ایی که قرار بود روی آنتن شبکه شما برود و به علت برخی حواشی جلوی آن گرفته شد.

فرایند غلط خصوصی‌سازی تئاتر را فلج کرده است/ مشارکت یک‌سویه

اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به لزوم حمایت دولت از هنرمندان در دوران پساکرونا، عنوان کرد روند نادرست خصوصی‌سازی، تئاتر کشور را فلج کرده است.

بازداشت ها

بازداشت و انتقال اشرف نفری، فعال توییتری به زندان قرچک ورامین

اشرف (رقیه) نفری، فعال توییتری و دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه خواجه نصیر طوسی مورخ ۷ اردیبهشت توسط نیروهای امنیتی در شهریار بازداشت و با پایان بازجویی‌ها با صدور قرار وثیقه به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

مهدی محمودیان به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

مهدی محمودیان، روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. احضار وی به دنبال انتشار یادداشتی در صفحه شخصی توییترش و با شکایت پلیس فتا صورت گرفته است.

احضار و تفهیم اتهام مدیر سایت خبری «صبح شیراز»

صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری و تحلیلی «صبح شیراز» به دنبال شکایت شهردار شیراز احضار و در دادسرای شیراز تفهیم اتهام و با قرار کفالت آزاد شد. صبح شیراز پیش از این بارها عملکرد شهردار شیراز در خصوص مسئولیتش را مورد نقد قرار داده بود.

محمد یلمه، خواننده رپ ترکمن ممنوع الخروج شد

محمد یلمه، خواننده رپ زیر زمینی ترکمن، طی یک تماس تلفنی از سوی نیروهای امنیتی از ممنوع الخروج شدن خود مطلع شده است. او پیشتر طی یک موزیک اعتراضی، نسبت به عملکرد مسئولان حکومتی انتقاد کرده بود.

صدور واجرای حکم

حمید نامجو، برادر خواننده و موزیسین ایرانی، به یکسال حبس محکوم شد

حمید نامجو، برادر محسن نامجو خواننده و موزیسین ایرانی، بر اساس رای دادگاه انقلاب اسلامی تهران به “یک سال حبس تعزیری” محکوم شده است.

کانون نویسندگان ایران: مطبوعات در ایران هر روز جایگاه خود را بیش از پیش دست می دهند

حکم دو سال زندان رها احمدی، فعال حقوق زنان، که پیش از این توسط دادگاه انقلاب صادر شده بود از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد. علی شریف‌زاد، وکیل مدافع رها احمدی، با انتشار متنی در توئیتر خود اعلام کرد که حکم ۲ سال زندان این فعال حقوق زنان که پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، از بابت اتهام اجتماع و تبانی صادر شده بود از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر عیناً تایید شده است. این زن فعال حقوق زنان از جمله زنانی بود که به حجاب اجباری در ایران اعتراض کرده بود.

پنج سال زندان برای کیوان صمیمی؛ انتقاد انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از ‘روندهای ناسالم غیر قضایی’

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای به حکم “پنج سال” زندان برای کیوان صمیمی، روزنامه نگار و نویسنده انتقاد کرد

با شکایت سیروان خسروی، بهاره رهنما به شلاق محکوم شد

در پی شکایت سیروان خسروی، خواننده مطرح ایرانی، از بهاره رهنمامبنی بر نشر اکاذیب، توهین و هتک حرمت، بهاره رهنما به تحمل ۵۰‌ ضربه شلاق محکوم شد. حکم صادره به مدت ۲ سال به حالت تعلیق درآمده است.

علمی فرهنگی

دیواره‌های عالی قاپو به لرزه درآمد

باورِ کدام برای‌مان سخت‌تر است، این‌که در هر نوبت بازدید از کاخ عالی‌قاپو و برای حفظ ایمنی بنای صفوی، تعدادِ انگشت‌شماری از بازدیدکنندگان می‌توانند وارد شوند، یا گروه موسیقی پاپ که با ابزارآلات‌ و سر و صدای الکتریکی بلندشان به همراه تیمِ همراه! در شرایط کرونایی به ایوان عالی‌قاپو می‌روند! تا به نام خلیج‌فارس و هفته فرهنگی اصفهان این بار این بنای تاریخی را زیر هجمه‌ها ببرند.

نمای بیرونی خانه مهبد فروریخت/ به زودی پیشنهاد ثبت را ارائه می‌دهیم

معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به آسیب‌هایی که بارندگی‌های اخیر به بناهای تاریخی وارد کرده است، گفت: نمای خانه مهبد ریخته است.

ریزش دیوار کاخ سعدآباد؛ حادثه یا سهل‌انگاری! / برخی از بناهای تاریخی سعدآباد دچار رطوبت شده‌اند

هرچند مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد تاکید دارد دیواری که در بخشی از این مجموعه ریزش کرده یک حادثه بوده اما اینگونه به نظر می‌رسد نم که مسبب اصلی این ریزش است، مدتهاست کار خود را انجام می‌دادند.

خاطره‌ای از تخریب حمام خسروآقا که برای اولین بار منتشر می‌شود

نیمه‌شبِ بیست و دوم فروردین‌ماه ۱۳۷۴، وقتی‌که شهر اصفهان در خواب ناز خفته بود، همۀ برق منطقه یک‌باره قطع و راه‌ها بسته شد؛ در سکوت و سیاهی، چندین بولدوزر و گریدر، شاهکار حمام‌های تاریخی موجود در جهان را ظرف ساعتی تسطیح و بدل به پارکینگ و راه گذر کردند! «چو سر زد ز البرز، صبح سپید»  همه دیدند که حمام خسرو آقا به آب شسته و به رؤیاها و خاطرات پیوسته است.

از کلام کم کن و بر موسیقی افزا!

یک هنرمند موسیقی با اشاره به ممنوعیت برگزاری کنسرت‌ها به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، پیشنهاد می‌دهد: بهتر است جامعه در این فرصت، کمی از کلام فاصله بگیرد و به رفتارهای شنیداری‌اش فکر کند که راه آن گوش دادن به موسیقی با محوریت ساز است.

روایت لوحِ فشرده‌ای که عتیقه‌های ایرانی را به اتریش قاچاق کرد

مالک آثار کشف شده در صندوق امانات بانک اتریش اکنون در ایران است و با قرار وثیقه آزاد؛ از سوی دیگر اتریش بر اساس درخواست وزارتخانه میراث فرهنگی موظف شده تا به چهار سوال کلیدی ایران درباره‌ی نحوه‌ی انتقال این آثار به آن کشور، ورودشان و زمان قرار گرفتن در آن صندوق امانات پاسخ بدهد.

سرنوشت غمبار خانه‌های تاریخی اصفهان

تلخ‌ترین سرنوشت میراث‌ فرهنگی اصفهان از آن خانه‌های تاریخی است که بی‌دفاع محکوم به تخریب‌اند و با قلع و قمع شدن بافت‌های تاریخی در اوج بی‌مهری بر سرهم آوار یا در بلااستفاده ماندنشان عاقبت ویران می‌شوند، اما بر اساس تجربه‌های جهانی تعاونی‌هایی که می‌تواند به جای تخریب، راه آبادانی را برای این یادمانها باز کند.

از بین بردن میراث فرهنگی حمله به گذشته و حال بشریت است

میراث فرهنگی همان چیزی است که ما را به انسان تبدیل می‌کند، به ما مکان و هویت می‌بخشد و در بعضی مواقع از آن به‌عنوان سلاحی برای نشان دادن اختلاف فرهنگ‌ها استفاده می‌شود. اگر میراث فرهنگی نابود شود یا بدتر از آن به‌عمد مورد هدف نظامی قرار گیرد، هویت و گذشته فرهنگی ما از بین خواهد رفت.

هدیه‌ی فاطمه معتمدآریا به موزه سینما چه بود؟

فاطمه معتمدآریا جایزه “منشور طلائی کوروش کبیر” را به موزه سینما اهدا کرد.

شناسایی ۱۱محوطه باستانی در محدوده ساخت سد گوراب

«در طرح پژوهشی بررسی‌های باستان شناختی که با هدف شناسایی و معرفی مکان‌ها و محوطه‌های باستانی و منظر تاریخی – فرهنگی محدوده‌ی پیشنهادی برای اجرای پروژه‌ی ساخت سد گوراب در استان ایلام انجام شد، یازده محوطه باستانی؛ شناسایی، معرفی و مستندنگاری شد.»

موزه‌داری وظیفه شهرداری نیست/سرابی اقدم درصدد فروش تعدادی از اقلام موزه بود

قائم مقام شهردار تبریز پس از تعطیلی موزه مشاغل و در یک موضع‌گیری احساسی اعلام کرد: وظیفه شهرداری موزه‌داری نیست و متولی این موضوع میراث فرهنگی است.

رییس «اتحادیه ضد افترا» از آتش کشیده‌شدن مقبره «استر و مردخای» مکان مقدس یهودیان در همدان خبر داد ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

رییس «اتحادیه ضد افترا» می‌گوید براساس گزارش‌ها مقبره «استر و مردخای» که از مکان‌های مقدس یهودیان است، در شهر همدان در ایران به آتش کشیده شده است. یک شاهد عینی به صدای آمریکا گفت که ماشین‌های آتش‌نشانی به سمت این مقبره رفته‌اند. جاناتان گرینبلات رئیس «اتحادیه ضد افترا» روز جمعه در توئیتر خود نوشت براساس گزارش‌های دریافتی این مکان مقدس یهودیان در شب به آتش کشیده‌شد. او ابراز امیدواری کرد که مسئولان عوامل این اقدام ضدیهودی را برای اجرای عدالت و تعهد به محافظت از مکان‌های مقدس اقلیت‌های مذهبی، مجازات کنند.

دفن به روش کرونایی، اسکلتِ اشکانی را رو کرد

خبرهای اولیه از کشف اسکلت سربازی اشکانی در روستای پاجی در بخش دودانگه شهر ساری در استان مازندران خبر می‌داد؛ آن‌هم وقتی قصد داشتند یکی از فوت‌شدگان کرونا را در قبرستان بالامزار پاجی دفن کنند. حالا به جای دفن آن مرحوم، از آن قبر اشیای دفن شده و استخوان‌های دو هزار ساله را بیرون کشیدند.

 

کمبودها ومحرومیتها

ظرفیت‌های هرمزگان از دید جهانیان پنهان مانده است/ اجحاف در حق تاریخ استان/ ثروتمندانی که در فقر زندگی می‌کنند

یک پژوهشگر هرمزگانی، با بیان اینکه افراد کمی برای تاریخ هرمزگان قلم زده‌اند و تاریخ استان به درستی معرفی نشده است، عنوان کرد: وظیفه اهل قلم و خردمندان است که به حراست از داشته های خود بپردازند و دیگران را متوجه ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی سرزمین خود کنند.

کرونا به کام قاچاقچیان آثار باستانی

خرید و فروش غیرقانونی آثار باستانی به صورت آنلاین در دوران بحران ویروس کرونا افزایش یافته است.

آثار موسیقی را کپی می‌کنند، چون نمی‌خواهند پول بدهند

سال‌ها است قطعات موسیقی مختلفی را با پیش زمینه‌ آهنگ‌های معروف می‌شنویم، به گونه‌ای که وقتی قطعه جدید را گوش می‌کنیم، کار اصلی برایمان تداعی می‌شود و در آن لحظه می‌دانیم اثر جدید کپی قطعه‌ای قدیمی‌تر است. بارها در آثار موسیقایی صدا و سیما مشاهده کرده‌ایم که ملودی کارهای قدیمی‌ و محبوب را برداشته و روی آن شعر جدیدی می‌گذارند و در قالب یک اثر جدید ارائه می‌دهند. همچنین این روند را در مداحی‌ها و ترانه‌های مذهبی به مراتب می‌توان مشاهده کرد

کرونا ۲۵ هزار هنرمند را بیکار کرد/ سقوط فرهنگ به دره خصوصی سازی

مدیرعامل خانه تئاتر در برنامه «در انتهای الوند» از بیکار شدن نزدیک به ۲۵ هزار هنرمند به دلیل بحران کرونا و تعطیلی تئاتر خبر داد که بسیاری از آنها از داشتن بیمه نیز محروم هستند.

یورش نفس‌گیر کرونا به شهر جهانی صنایع‌دستی

یک ماه از اعلام رسمی جهانی شدن صنایع‌ دستی شیراز گذشته بود و فعالان این عرصه خود را برای میزبانی از گردشگران نوروزی آماده می‌کردند که به یکباره گسترش ویروسی نامرئی این شیرینی را به کام همگان تلخ کرد و حتی خطر منسوخ شدن بسیاری از رشته‌های صنایع دستی را بوجود آورد.

وعده‌ی تحول در اکران سینماها پس از کرونا

محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با برشمردن ویژگی‌های سامانه بلیت فروشی «سمفا» تاکید کرد این طرح روزآمد است و بر همین اساس می تواند بسیاری از اشکالات شیوه قدیمی اکران را مرتفع کند.به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، تعیین سامانه مرکز فروش آنلاین«سمفا» به عنوان مرجع بلیت فروشی در سینما که بعد از آغاز به کار سینماها، شروع به کار خواهد کرد، نشان از برنامه ریزی ها برای ایجاد تحولاتی در زمینه اکران فیلم‌ها و رفع اشکالات موجود در سیستم قدیمی اکران دارد.

اوضاع تئاتر قبل از کرونا هم «بودن و نبودن» بود!

پایگاه خبری تئاتر: فرزین پورمحبی دانش‌آموخته تئاتر و طنزنویس در یادداشتی با عنوان «تئاتر از مشاغل پرخطر!» نوشته است:

«تئاتر بعد از کار در معدن تنها حرفه‌ای است که سر و صورت عواملش سیاه می‌شود! حالا چه به دلائل هنری مانند «گریم» و چه به علل اقتصادی همچون شرمندگی! چقدر شبیه‌اند یک سیاه‌باز تئاتر و یک معدنچی ذغال! خدا روی هیچ تنابنده‌ای را جلوی هیچ بنده‌ای سرخ و سیاه نکند! خصوصا در این شرائط کرونا زده «بودن یا نبودن» !

اطلاعیه شماره ۲ اداره کل هنرهای نمایشی درباره تعطیلی فعالیت‌های نمایشی

اداره‌کل هنرهای نمایشی دومین گزارش خود را در رابطه با رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا منتشر کرد.

 

تئاتر وتردیدهای دنباله‌دار کرونایی/به فکر احیای اعتمادعمومی باشیم

قطب الدین صادقی معتقد است در صورت بازگشایی تماشاخانه‌های تئاتری بازگرداندن اعتماد به مخاطب از اهمیت زیادی برخوردار است چون در این بحران مردم تبدیل به جزایر منزوی ِمنفکِ بریده از دیگران شدند.

 

تاثیر دوران قرنطینه بر انسان در یک جشنواره عکاسی

مراسم نمایش آثار برتر و اهدا جوایز جشنواره «عکس ۵» و بزرگداشت عباس کیارستمی در صورتی که شرایط بیماری کرونا مساعد شود، یکم تیرماه در موزه سینما برگزار می‌شود

خیر و شر کرونا برای هنر

تارا نظم‌علیزاده، نقاش و مدرس رشته نقاشی بر این باور است که کرونا، بحران مالی‌ شدیدی را برای هنر ایجاد کرده، اما تا این­جا باعث ایجاد خلاقیت در آموزش، خلق اثر و اقتصاد هنر هم شده و هنرمندان می­‌توانند از این روزنه­‌ها راه را به سوی افق‌های تازه باز کنند.

لغو کنسرت هاونمایش فیلم ها

اخراج خبرنگار ایسنا به دلیل واکنش به ادعای مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست

زینب رحیمی خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری ایسنا، به دلیل انتشار مطالبی در توئیتر از این خبرگزاری اخراج شد.

توقف پخش برنامه «دورهمی»

برنامه تلویزیونی «دورهمی» با اجرای مهران مدیری این هفته از شبکه نسیم پخش نمی‌شود.

توضیحات هادی کاظمی درباره آرات، دلیل ساخته نشدن فصل دوم «شب‌های برره» و سانسور در تلویزیون

هادی کاظمی بازیگر که مهمان برنامه «باغ رمضان» بود، درباره واکنش‌های خود در فضای مجازی در ابتدای شیوع ویروس کرونا گفت: «خیلی قضیه جدی است، برای همه دنیا اینطور است. کل دنیا یک اتفاقی افتاد که همه درگیر شدند و قضیه خیلی مهم بود. هنوز هم هست. می‌توانیم جدی نگیریم. من هنوز هم جدی می‌گیرم.

اکران آنلاین فیلمی پس از ۹ سال توقیف

تهیه کننده و کارگردان فیلم «شیرین قناری بود» از اکران این فیلم پس از ۹ سال توقیف خبر داد و گفت: خوشحالم سرانجام امکان نمایش «شیرین قناری بود» در شبکه اینترنتی فراهم شد.

مطبوعات

نویسنده کودک و نوجوان درگذشت

سوسن طاقدیس نویسنده «قدم یازدهم»؛ برگزیده بیست و سومین دوره کتاب سال ایران، در ۶۱ سالگی از دنیا رفت.

     وزارت خارجه آلمان به یک خبرنگار ایرانی-آلمانی هشدار داد ممکن است در تهران به گروگان گرفته شود

  وزارت خارجه آلمان به ناتالی امیری، خبرنگار ایرانی-آلمانی شبکه تلویزیونی «آ اِر د» (ARD) هشدار داده که ممکن است در صورت سفر به ایران، در تهران به گروگان گرفته شود.

 نجف دریابندری؛ زیروبم‌ کارنامه مترجمی خلاق و نویسنده‌ای توانا

نجف دریابندری نویسنده و مترجم نامدار ایران روز ۱۵ اردیبهشت، در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

هنرمندان زندانی

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا علینژاد

سعید دهقان، وکیل دادگستری از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا علینژاد، در تیرماه ۹۹ و در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه خبرداد. علیرضا علینژاد، برادر مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی ساکن آمریکا از تاریخ ۳ مهرماه ۹۸ در بازداشت به سر می‌برد.

تداوم اعتصاب غذای مریم ابراهیم وند در بند زنان زندان اوین

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در چهاردهمین روز از اعتصاب خود بسر می‌برد. خانم ابراهیم‌وند که از تیرماه ۹۷ به صورت بلاتکلیف در بازداشت است، از روز دوشنبه ۱ اردیبهشت در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی در بند زنان زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

چهارمین جلسه دادگاه روح الله زم برگزار شد

امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. در تاریخ ۲۱ و ۲۷ بهمن‌ماه و ۵ اسفندماه ۹۸ جلسات اول تا سوم رسیدگی به این پرونده برگزار شده بود. این فعال سیاسی مهرماه ۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

مخالفت دادستانی با عفو و اعزام حامد آئینه وند به مرخصی

با وجود سپری شدن بیش از یک سوم از مدت محکومیت حامد آئینه وند، فعال سیاسی و روزنامه نگار زندانی در اوین، دادستانی تهران با درخواست عفو و مرخصی او مخالفت کرد. آقای آئینه وند پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. از این میزان با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس قابل اجرا است.

تعیین زمان دادگاه رسیدگی به اتهامات محسن لرستانی، خواننده ایرانی

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محسن لرستانی، خواننده پاپ ایرانی در تاریخ ۱ تیرماه برگزار خواهد شد. پیش از این دو جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده در مهرماه و بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شده است. محسن لرستانی پیشتر در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال ۹۷، با شکایت مدعی العموم در منزل مادرش در تهران بازداشت و پرونده او با صدور کیفرخواست به اتهام «افساد فی الارض» به دادگاه انقلاب تهران ارسال شده بود.

آزادی زندانیان مطبوعاتی

نیما صفار، نویسنده و فعال مدنی آزاد شد

نیما صفار، شاعر، نویسنده و فعال مدنی ساکن گرگان که چندی پیش به مرخصی اعزام شده بود، امروز طی یک تماس تلفنی با زندان از از صدور حکم آزادی زودهنگام خود مطلع شد. آقای صفار با توجه بخشنامه نوروزی قوه قضاییه و تحمل بیش از یک سوم دوران محکومیت، دیگر به زندان باز نخواهد گشت.

آزار جنسیتی

 

 

کمیته دفاع ازحقوق هنروهنرمندان
کانون دفاع ازحقوق بشر درایران