وزیر ارتباطات ایران: با فیلترینگ سایت‌ها مخالف هستیم

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران می‌گوید دولت با فیلترینگ کامل سایت‌ها مخالف است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران

واعظی، امروز دوشنبه ۲۴ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «ممکن است مردم سایت‌هایی را مورد استفاده قرار دهند که ضد اخلاقی نبوده و مطالب مفید دارد اما احتمال دارد در برخی از این سایت‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد مطلب غیرمفید باشد و به دلیل آن مطالب سایت فیلتر شود که ما با چنین رویکردی مخالفیم.»

فرستنده : آقای علی تبریزی

او با دفاع از طرح فیلترینگ هوشمند به جای فیلتر کامل افزود: «نقش فیلترینگ هوشمند آن است که بدون فیلترشدن کل شبکه‌ها تنها بخش‌های غیرمفید آن‌ها را مسدود می‌کند.»

علی اصغر عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران بهمن‌ماه سال جاری گفته بود که بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان قرارداد میان وزارت ارتباطات و ۱۱ دانشگاه برای فیلترینگ هوشمند منعقد شده است.

فیلترینگ سایت‌های مختلف سال‌هاست که در ایران اعمال می‌شود. کمیته فیلترینگ در ایران در مورد فیلترشدن سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

اعضای دولتی کمیته فیلترینگ شامل وزیر یا نماینده شش وزارتخانه «اطلاعات، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم» است.

دادستان کل، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان‎ صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس و یک نفر نماینده مجلس به انتخاب کمیسیون حقوقی و قضایی از دیگر اعضای این کمیته هستند.