اطلاعیه 714 نمایندگی مالزی در خصوص خودکشی

ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر: 

هر شخصی حق دارد که از سطح زندگی مناسب برای تأمين سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، به ويژه از حيث خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری برخوردار شود ؛ همچنين حق دارد که در مواقع بی کاری، بيماری، نقض عضو، بيوگی، پيری يا در تمام موارد ديگری که به عللی مستقل از اراده ی خويش وسايل امرار معاشش را از دست داده باشد ، از تأمين اجتماعی بهره مند گردد.

44احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی: آمار خودکشی در کشور دو برابر قتل است.

احمد حاجبی، رییس اداره سلامت وزارت بهداشت: سازمان پزشکی قانونی آمار خودکشی را به وزارت بهداشت نمی‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد روزانه بیش از ۱۱نفر در کشور مرگ مشکوک به خودکشی داشته‌اند.

55احمد حاجبی: خودکشی در زنان شایع‌تر از مردان بوده، ولی موارد فوت ناشی از آن در مردان بیشتر از زنان است.

رییس اداره سلامت وزارت بهداشت: بیشترین آمار خودکشی مربوط به افراد بیکار، دانش‌آموزان، دانشجویان، مشاغل آزاد، کارگران،‌ کارمندان، کشاورزان و دامداران است.

66حاجبی: بر اساس آخرین آمارها 30 درصد از خودکشی‌ها مربوط به مناطق روستایی و 70 درصد مربوط به شهری است. همچنین بیشترین آمار خودکشی ازلحاظ سطح تحصیلات مربوط به افراد دیپلمه و کمترین آمار در سطح تحصیلات فوق‌لیسانس و بالاتر است.

سازمان پزشکی فانونی کشور: عواملی چون بیکاری، فقر، فحشا و فشارهای مختلف اقتصادی که ناشی از تورم و گرانی هستند ،آمار خودکشی در کشور را بالابرده اند.

77نتیجه تحقیق توسط دانشگاه علوم پزشكي تهران: اقدام به خودکشي شايع ترين علت مسموميت در کودکان 8 تا 13 ساله بود و عوامل اقتصادي، مشکلات رواني و دسترسي به داروهاي خطرناک در بروز آن موئثرند.

احمد شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور: آمار خودکشی در ایران در شش ماه پایانی سال گذشته همچنان اعلام نشده اما آمار خودکشی در سه ماهه نخست سال‌ گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/9درصد افزایش داشت. در سه ماهه نخست سال‌ گذشته 952 نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از این میان 274 نفر زن و 678 نفر مرد بوده‌اند.

 رییس اداره سلامت وزارت بهداشت: شایع‌ترین سن خودکشی 15 تا 24 سال است.

چه کسی پاسخگوست؟

آیا مسولین امر در جمهوری اسلامی ایران وظيفه ندارند باسياست گذاری هاوبرنامه ريزی های سازنده و موثر خود از ميزان آسيب های اجتماعی و بویژه آمار روزافزون خودکشی بكاهند؟

 چرا باید ایران سومین کشور جهان از نظرخودكشی موفق زنان باشد؟

714

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی مالزی